Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Frida Boisen

Boisen: Jag väntar på svar, Johan Nyhus

Foto: Per Wissing

Våra politiker har beslutat att bygga pendeltågstunneln Västlänken genom Göteborg med stationer på Korsvägen och i Haga.

Notan: 20 miljarder, enligt Trafikverkets beräkningar.

Ett krux: I kalkylen ingår inte stationsbyggnader ovan jord.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ja, för en annan låter det som att det hade varit vettigt att baka in stationsbyggnader ovan jord i själva kostnaden för en ny mångmiljardstunnel.

Men icke. Klart är däremot att allt det där som rör stationshus ovan jord, det ska Göteborgs kommun står för. Inte staten, inte regionen. Hela notan landar i det här fallet på göteborgarna.

Inte på personerna som tågpendlar in från andra kommuner. Nä, just stationerna ska göteborgarna betala för ur sina fickor med skattepengar.

Men när SVT:s Västnytt frågar fastighetsdirektör Martin Öbo vad den delen av Västlänken kommer att kosta får de svaret:

– Att slutgiltigt svara på vad summan för göteborgarna blir för Västlänken låter sig inte göras i dag. Det är alldeles för tidigt att säga någonting om det nu. Vi vet inte.

En fastighetsdirektör som inte kan räkna på detta? Som inte har begärt fram siffror och offerter på detta? Trots att projektet varit i rullning i åratal? Kom igen…

"Det vet vi inte"

Och Socialdemokraternas andreman på valsedeln i Göteborgs kommun, alltså högsta hönset, näst efter Hulthén, också känd som trafiknämndens ordförande, Johan Nyhus, har heller ingen som helst möjlighet att kunna svara på frågor vad gäller stationskostnaderna ovan jord.

– Det vet vi inte, svarar han SVT:s Västnytt.

Någon mer än jag som tycker att det här låter helt galet? Är det inte märkligt att Göteborgs högsta ansvariga politiker för trafikfrågor inte har någon aning om vad detta kostar.

För mig låter det lite, som att våra politiker beslutat att bygga ett nytt badrum för 20 miljarder. Men då ingår bara själva basen, våtrumssäkrat golv, standardkakling och målning av väggar och tak. Men nä, ingen toalettstol, inget handfat eller någon dusch. Förmodligen inte ens belysning.

Och jag undrar: Vem beslutar att börja bygga ett badrum, utan att veta vad en toalettstol, ett handfat och en dusch kostar? Jag menar, vad har man för användning av ett mörkt badrum utan toalettstol? Vad har man för användning av ett pendeltåg, om man inte har stationsbyggnader?

Prestigeprojekt

Jag förstår att det är ett kärt prestigeprojekt. Men är det renhårigt mot väljarna att inte öppet redovisa kostnaderna för vad stationsbyggnaderna kommer att kosta? Är det ärligt mot väljarna att inte öppet berätta vad samtliga dessa kostnader kommer att gå på? Och är det rimligt att Nyhus skriver och begär Martin Wannholts, vice ordförande i trafiknämnden, avgång som politiker, för att han larmar om att de här kostnaderna. Och andra dolda kostnader, som enligt Wannholt, kommer att krascha budgeten med minst 5 miljarder.

För min del tycker jag att den här skenheliga "vissla och titta i taket-politiken" är undermålig.

Jag skulle aldrig komma på tanken att fatta beslut om ett badrum utan att veta vad toalettstolen kostar. Och jag skulle heller aldrig fatta beslut om en tunnel, utan att veta vad stationsbyggnaderna kommer att kosta.

Det är självklart. För mig. Inte för Johan Nyhus (S), vår högsta politiska ansvarige för trafikfrågor i Göteborgs kommun.

Så Johan, om du inte vet vad ett stationshus ovan jord kostar, ta reda på det. Och sedan, kan du vara så god och berätta för göteborgarna från vilket konto du ska ta de pengarna, för att betala detta? Vilken kassa ska betala dina pedeltågsstationshus på okända mångmiljonbelopp, eller rent av miljardbelopp, som du inte budgeterat för? För det vore ju totalt hål i huvudet om vi bygger en tunnel för 20 miljarder utan att kunna gå på och av tågen i Göteborg. Och det vore ju inte riktigt ärligt mot väljarna att låta oss gå till rösturnorna utan att veta vad DU har för lösning på den här budgetfrågan.

Väntar på svar

För hur löser du problemet med tunneln utan stationshus?

Ska du knacka på hos barnen i Göteborgs förskolor och berätta att de kommer att bli av med förskolepedagoger, ska vi lägga ner några busslinjer, ska vi stänga ett skolbibliotek, eller ska du betala ur äldrevårdens ficka kanske?

Jag vet att det inte är roliga val. Men fakturorna från byggena av stationshusen kommer att komma. Tro mig.

Så jag väntar på dina svar Johan Nyhus.

1. Vad är den verkliga summan för göteborgarna för Västlänken?

2. Från vilka andra satsningar och områden ska du betala de mångmiljonbelopp som behövs?

Berätta. Jag väntar med spänning.

Ett "jag vet inte" är inte ett svar jag tycker är hållbart.

Ett badrum utan toalett. En tunnel utan stationshus.

Ansvarsfull politik? Rak och öppen dialog med väljarna?

Ja, jösses.