Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Erik Nord

Gängen är vårt ansvar – vi arbetar med dem

Erik Nord är fristående kolumnist på GT. Foto: HENRIK JANSSON
”Det är viktigt med butiker i centrum”, skriver Erik Nord. Foto: Johanna Waak

Det händer något i centrala Göteborg. 

Jag tänker främst på området innanför Vallgraven.

Man börjar se nedlagda butiker. De är inte många men precis som en tappad framtand är det gluggen som syns, hur friska de andra tänderna än är. 

Den som har en sådan glugg ler inte längre och en stadskärna med nedlagda butiker slutar också le på något sätt. Där kan i stället otrygghet växa till. 

När vanliga människor lämnar områden tar andra mer ljusskygga krafter över och så förslummas och dör stadskärnan. Sådana exempel finns runtom i världen. Nu ska man inte måla bilden av Göteborg i allt för mörka färger men eftersom kriminalitet och droghandel är en del av otryggheten vill jag ändå reflektera lite.

Göteborgs stad har under många år vidtagit åtgärder för att minska biltrafiken i innerstaden. 

Det har skett genom att ta bort körfält och parkeringsplatser. Det är bra om inte städer kortsluts av trafik men frågan är vilka alternativ som egentligen erbjudits. När jag är i andra städer i Europa slås jag ofta av hur man lyckats kombinera olika intressen genom att anlägga stora underjordiska parkeringar i anslutning till en bilfri zon i innerstaden.

I det Västsvenska paketet finns kollektivtrafiklösningar som erbjuder ett bra alternativ till biltrafik och jag tror att Västlänken är en bra lösning. 

Men det känns som om man genomför åtgärderna i fel ordning. Vi tar bort möjligheten att nå centrum med bil många år innan den alternativa lösningen är på plats.

För att finansiera det Västsvenska paketet har det införts en trängselskatt. Ja, på något sätt ska det ju finansieras men man kan ju fundera på hur den offentliga ekonomin fungerar när man känt till behovet av stora investeringar i 20-30 år men inte stoppat undan en krona i förväg.

Hur som helst – trängselskatten har inte gjort det mer attraktivt att besöka Göteborgs innerstad.

Det här året har det varit synnerligen rörigt med olika byggnationer. Det handlar inte bara om Västlänken. Trafiksituationen under sommaren har varit rent absurd. Det är klart att man måste göra tillfälliga avspärrningar och regleringar men hur man genomför dem kan diskuteras. Jag upplever att de ibland genomförs med en okänslighet för gående, cyklister och bilister och inte minst butiksinnehavare och andra näringsidkare i centrum.

Vid sidan av de förhållanden som redovisas ovan pågår en strukturell förändring av sättet vi handlar. Vi köper alltmer på nätet och det påverkar självklart butiksförsäljningen.

Det är i det här sammanhanget man ska sätta in fenomenet med grupper av pojkar och unga män som uppehåller sig i centrum och sysslar med narkotikahandel och annan kriminalitet. En del av dem missbrukar narkotika. Flera av dem rapporteras regelbundet för brott men den svenska straffrätten är så förlåtande att om man bara håller sig inom normalintervallet blir man i praktiken straffimmun efter ett tag.

Gängen i centrum är vårt ansvar och vi arbetar med dem. 

Många har åsikter om gängen, hur de skapar otrygghet och hur deras narkotikahandel har kopplingar till kriminella nätverk som står för stora delar av skjutvapenvåldet. Men det är inte dessa grupper av unga män som orsakat att butiker får slå igen eller att bilister undviker att åka in till Göteborg. 

Det har vi ordnat på annat sätt. 

De finns dock där och kan bli en del av det som fyller tomrummet om vanligt folk inte längre blir kvar i centrum. Ur det perspektivet skulle de kunna ses som symptom där orsakerna i stället kanske ska sökas i stadsplanering, trafikpolitiska beslut och förändrade konsumtionsmönster.

Fler poliser, ordningsvakter och allmän kameraövervakning kan vara en del av lösningen för att skapa trygghet i centrum. Men den bästa brottsförebyggande åtgärden är att vanliga människor rör sig i Göteborgs centrala delar. 

 

Erik Nord är polischef i område Storgöteborg, och fristående från GT. Skribentens åsikter är hans egna.

 

LÄS MER: ERIK NORD: Polisen får prioritera hårt – kan inte åka på allt vi borde

 

LÄS MER: ERIK NORD: Vi kan inte ha ett så slappt system