Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kritiken mot hemtjänstens minutdusch: ”Skamligt”

Kommunals ordförande i Väst, Anna Skarsjö, beskriver konsekvenserna av hemtjänstens nya system som skamliga. Foto: Pressbild Kommunal väst / Pressbild Kommunal väst
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: SAMUEL UNÉUS

En minut. Det fick hemtjänstpersonalen på sig för att hjälpa en svårt inkontinent kvinna i duschen.

Duschen hanns aldrig med.

Nu riktar Kommunals ordförande i Väst Anna Skarsjö hård kritik mot det tajta schemat för personalen inom stadens hemtjänst.

– Det är ett skamligt sätt att se på både brukare och personal. 

När hemtjänstpersonalen i Göteborg kom till den svårt inkontinenta kvinnan hade de enligt det nya schemat bara fått en minut på sig att ordna med duschen. 

Trots att personalen drog över en kvart så hann de bara ge kvinnan det allra nödvändigaste: mat och medicin. 

Därefter var personalen tvungen att gå vidare till nästa hjälpbehövande person som fanns uppsatt på schemat.

Systemet inte så smart

– Det har blivit fel i den manuella hanteringen helt enkelt och så ska det inte vara, sa sektorschefen Annika Ljungh med ansvar för äldreomsorgen i stadsdelen Örgryte-Härlanda det inträffade i gårdagens GT. 

Hemtjänstpersonalen i Göteborg fick en minut på sig att duscha en kvinna med svåra inkontinensproblem. Foto: Göteborgs stad/TT

– Systemet är inte så smart att det förstår att just dusch inte tar en minut. Så avancerat är det inte.

Händelsen ska utredas och nu riktar Kommunals ordförande i Väst Anna Skarsjö hård kritik mot det nya schemaläggningssystemet Plugo som minut för minut reglerar hemtjänstpersonalens arbete. 

Hon menar att det som skett inte hade behövt få de konsekvenser det fick om det fanns mer ”luft” i systemet.

Fanns mer luft

– Det här är en av de saker som sker. Det är naturligtvis så att det är någonting som blivit fel då man lägger en minut för en dusch. Men det visar vad problematiskt Plugo-systemet är, säger Anna Skarsjö om händelsen med kvinnan som inte fick sin dusch. 

Tidigare fanns, enligt Anna Skarsjö, mer ”luft” i systemet så att undersköterskan kunde stanna kvar lite längre hos någon som just den dagen var i behov av mer tid. Men det finns inte i dag, menar hon.

Anna Skarsjö, ordförande Kommunal Väst. Foto: Pressbild Kommunal väst

– Man tar ingen hänsyn till att det är människor som man arbetar med. Det ska ta tio minuter med frukosthjälpen, men det kanske inte tar tio minuter för Elsa just i dag. Hon kanske vill prata lite extra för hon mår inte bra i dag. Den tiden har man aldrig och det är det här undersköterskorna märker. De blir mer och mer stressade när de är ute och arbetar. Allting är minutstyrt och du kan inte vara en minut över tiden för då faller hela systemet. 

En minut för sophämtning

Undersköterskor inom Göteborgs hemtjänst som reagerat på nyheten om den uteblivna duschen i Örgryte-Härlanda ifrågasätter också hur systemet ens kan godkänna en schemaläggning på en enskild minut hos en brukare. Att det räknas i enskilda minuter. 

Att bära ut en brukares sopor nämnde sektorschefen i Örgryte-Härlanda som ett exempel på arbetsmoment som kan ta en minut. 

”Det måste finnas luft i systemet eftersom det är människor som man arbetar med.”

 

– Det måste finnas luft i systemet eftersom det är människor som man arbetar med. För det här påverkar ju också arbetsmiljön för undersköterskorna. Det är ett skamligt sätt att se på både brukarna och personalen, säger Anna Skarsjö. 

Sedan det nya systemet sjösattes förra året har skyddsombud inom hemtjänsten i Göteborg gjort ett mycket stort antal arbetsmiljöanmälningar om situationen.

Tanken bakom systemet är bra

Och det helt nytillträdda kommunalrådet i Göteborg med ansvar för äldreomsorgen Elisabet Linn, KD, utesluter inte att det kan komma förändringar i Plugo.

Även om hon försvarar grundtanken med systemet.

– De problem vi får till oss är så många att jag är helt övertygad om att vi ganska klart får justera. Sedan hur vi ska justera är för tidigt att säga, säger Elisabet Linn.

– Jag tycker att tanken bakom systemet är bra. Sedan är det alltid så att när man sjösätter nya system och nya tekniska hjälpmedel så finns det barnsjukdomar. Det finns inkörningsproblem. Men vissa av de problem som vi har hört om är så pass allvarliga att min gissning är att vi kommer göra justeringar. 

Kvällspersonalen fick tid

I fallet med den inkontinenta kvinnan fick hon hjälp att duscha efter att kvällspersonalen inlett dagen. 

Men också de hade svårt att då tiden att räcka till, enligt anmälan som nu utreds enligt Lex Sarah.

”Kvällspersonal fick duscha henne trots att det knappt fanns tid då heller”, skriver anmälaren.