Kritiken mot Dollarstore – raderar kundernas frågor

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.
Dollarstore har raderat kunders frågor från sin Instagram.
Foto: Henrik Isaksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Katarina Gyllenberg har ställt frågor till Dollarstore på Instagram, men fått frågorna raderade.
Foto: Privat
Dollarstores grundare, Peter Ahlberg
Foto: FOUNDERS ALLIANCE

Dollarstore har raderat frågor från kunder på sin Instagram efter granskningen av lågprisjättars arbetsvillkor på fabriker i Kina.

– Det var kunder som ställde frågor men alla kritiska kommentarer försvann. De raderade allt de inte gillade väldigt aktivt, säger Katarina Gyllenberg, en av de som kommenterat.

Nu svarar Dollarstores grundare på kritiken.

Granskningen av Jula, Rusta, ÖoB, Clas Ohlson, Biltema, Dollarstore och Gekås har fått kunder att reagera. I den lyfts interna rapporter som visar på barnarbete, tvångsarbetare, undermåliga löner och utbredda hälsoproblem på lågprisjättarnas fabriker i Kina.

För att få svar om villkoren har kunder vänt sig till företagens sociala medier. Men på Dollarstores Instagramkonto har det varit tyst.

Flera personer har skickat skärmdumpar på frågor och kommentarer som senare raderats från kontot. Senast under onsdagskvällen kom det in frågor som på torsdagen har försvunnit:

Känns märkligt att någon sitter och raderar våra frågor här”, skriver en person.

Skrämmande oseriöst av er att inte svara på dessa frågor”, skriver en annan.

Jag är inne på kommentar nr 10 nu”, skriver en tredje.

”Rent osmakligt”

En av dem som sökt svar från lågpriskedjan är Katarina Gyllenberg, som till vardags jobbar med miljö kopplat till föroreningar i mark. Hon är kritisk till Dollarstores agerande.

– Det är en sak, fast ändå anmärkningsvärt, att man inte har koll på alla led i produktionen. Men att aktivt välja att ta bort alla kritiska kommentarer och frågor som konsumenter ställer efter en sådan här granskning. Det signalerar ju att man struntar i det helt och hållet, säger hon.

– Samtidigt svarar de snabbt på frågor om sitt julsortiment.

Hennes egen fråga gällde hur Dollarstore på Instagram kan lyfta julprydnader samtidigt som företaget granskats för sina villkor.

– Jag ville veta hur de ser på att det finns en risk att det kan vara barn som producerat deras produkter. Produkter som vi i vår tur köper som julklappar till våra barn här i Sverige – ett av världens rikaste länder. Att då helt ducka från kritiska frågor, det tycker jag är rent osmakligt.

Kunden Anita Erlandsson instämmer i kritiken. Hon betonar att hon inte är kritisk mot den eller dem som ansvarar för Dollarstores Instagramkonto, utan mot företagets generella hantering av frågorna.

– Jag vill inte anklaga enskilda personer för dålig hantering. Däremot ska ju företaget ha en policy och en krishantering. Den verkar inte fungera riktigt. Så ingen skugga över den som hanterar kontot, men Dollarstore borde gå ut och berätta hur de tänker i de här frågorna. Och vad de gör för att förbättra, säger hon.

– Frågan om barnarbete eller tvångsarbete är viktigast. Det vill jag som kund ha koll på. Jag efterlyser också mer politiskt styr här. Det ska inte gå att sälja sådant som är producerat av barn. 

Dollarstores svar

Dollarstores grundare Peter Ahlberg svarar i mejl på frågan om hur lågpriskedjan hanterar kunders frågor och varför kommentarer tagits bort från Instagram.

”Jag är ingen 80/20 statistiker, och sveper inte över en princip, men i det här fallet kan jag säga att minst 80% av inläggen på våra sociala medier inte är från våra kunder. Sedan finns det inlägg från våra kunder som undrar.

Och som jag tidigare nämnt, jag har jobbat många år i Kina och aldrig träffat på vare sig barn el tvångsarbete, och alla som undrar är välkomna att ta kontakt med mig.

I ett tidigare mejl berättade Ahlberg att han tillbringat 26 år i Kina.

Hur ställer ni er till de frågor som är från kunder? Bör man svara på dem?

”Ja, och dem frågorna svara jag personligen bäst på. Alla frågor välkomna.”

Även andra företag som är med i granskningen har fått frågor på Instagram. Såväl Rusta som Clas Ohlson och Jula har svarat kunder i sina inlägg. På kontona som tillhör ÖoB, Biltema och Gekås syns samtidigt flera obesvarade frågor som rör granskningen.

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.