Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Våld och hot mot förarna – trots minskat resande

”Hotfulla situationer uppstår ändå”, säger trygghets- och säkerhetschef Fredrik Högbom om att hoten mot förarna fortsätter.
Foto: MARGARETA GUSTAFSSON / TT NYHETSBYRÅN
Våld och hot i kollektivtrafiken fortsätter trots färre resenärer under pandemiåret 2020.
Foto: AXEL ÖBERG
Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Skyddsombudet Johan Kanmert efterlyser mer utbildning av förarna, för att öka kunskapen om hur man kan göra för att desarmera en potentiell konfliktsituation.
Foto: PRIVAT

Våld och hot i kollektivtrafiken fortsätter trots färre resenärer under pandemiåret 2020.

Antalet anmälningar har dock minskat något jämfört med året dessförinnan.

– Få resenärer borde bli färre incidenter, men det kan vara tvärtom. Medmänniskor skapar trygghet. Det är svårt att vara hotfull när det finns många andra i närheten, säger Fredrik Högbom, trygghets- och säkerhetschef vid Västtrafik.

Hot och våld mot buss- och spårvagnsförare minskade något under 2020 jämfört med året innan, likaså våld mot resenärer, enligt ny statistik från Västtrafik.

En förklaring kan vara pandemin, som lett till mindre resande och färre konfliktsituationer. Det säger Johan Kanmert, skyddsombud vid Göteborgs Spårvägar.

– Dörrarna vid föraren är stängda, både på spårvagnar och bussar. Det innebär att vi inte kommer i kontakt med resenärerna alls, säger Kanmert.

Han berättar att det finns kolleger som vill fortsätta ha stängda dörrar, även när pandemin är över. Men själv ser han fram emot den dag då de åter kan öppnas. 

– Jag vet inte om det är en allmän uppfattning, men personligen tycker jag att dörrarna ska vara öppna. Dels är det en viktig utrymningsväg, och dels tror jag att det blir en mental lättnad, att ”nu är det över”.

”En nedåtgående trend”

Under pandemiåret reste 31 procent färre resenärer i kollektivtrafiken i Västra Götaland, och med tanke på det borde minskningen av hot och våld rimligen ha varit större under fjolåret.

Fredrik Högbom är trygghets- och säkerhetschef vid Västtrafik:

– Hotfulla situationer uppstår ändå. Medmänniskor skapar trygghet. Det är svårt att vara hotfull om det finns många människor i närheten. Få resenärer borde bli färre incidenter, men det kan vara tvärtom, säger 

Färre anmälningar om hot och våld kan inte bara förklaras av pandemin och ett minskat resande, utan olika saker har bidragit, menar Fredrik Högbom.

– Vi ser en nedåtgående trend som också beror på att vi jobbar väldigt aktivt med att få ner hot och våld mot resenärer och förare. Satsningen på trygghetsvärdar i kollektivtrafiken har burit frukt.

Trygghetsvärdarna befinner sig på platser där det finns risk för otrygghet och fungerar som ”medmänniskor i trafiken”.

Högbom lyfter också fram samarbetet med regionens kommuner vilket leds av Västtrafik. I tolv steg skapas åtgärder på hållplatser och resecentrum.

– Det är allt från polisiär närvaro och social kontroll, till mer belysning och bättre städning på platsen, säger Fredrik Högbom.

Påverkade personer som blir hotfulla

De incidenter som förare råkar ut för handlar i de flesta fall om påverkade personer som blir hotfulla.

– Oftast är det efter tillsägningar om att visa biljett eller om föraren ber en person att sätta sig ner. Då kan konflikt uppstå. När det blir bråk mellan resenärer är ofta alkohol inblandat, förklarar Fredrik Högbom.

Munskydden, eller bristen på sådana, leder till bråk mellan resenärer.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Den senaste tiden har diskussioner kring munskydd ombord givit upphov till småbråk konstaterar han:

– Det har inte blivit några hotfulla situationer, men det har uppstått diskussioner när en resenär anser att en annan resenär ska ha munskydd på sig, och vänder sig till föraren för att denne ska säga till. Men det är inte förarens uppgift.

Skadegörelsen har ökat kraftigt

Skyddsombudet Johan Kanmert efterlyser mer utbildning av förarna, för att öka kunskapen om hur man kan göra för att desarmera en potentiell konfliktsituation.

– Vi hade ett förslag uppe om att ta in en utbildare med kunskap om de frågorna. Men när pandemin slog till hamnade det i skymundan. På sikt skulle det dock vara bra att få till stånd en sådan utbildning, säger Kanmert.  

Ett problem som ökat rejält under 2020 är skadegörelse mot fordonen, berättar Fredrik Högbom. 

– Vi har 20 procent fler ärenden vad gäller skadegörelse. De gäller framför allt klotter. Vi brukar ligga på mellan 3 000 och 3 500 inrapporterade ärenden. Förra året anmäldes 4 500 fall av skadegörelse, säger han och fortsätter:

– Här tror jag på pandemieffekten. Många ungdomar är uttråkade och aktiviteter är stängda. De har inte mycket att göra kvällar och helger.

Klottret ökar inte oväntat mest i Göteborgs stad, och framför allt mot Göteborgs spårvägar. Skadegörelsen är utspridd över hela spårvagnsnätet, förklarar Högbom.

Västtrafiks statistik över inrapporterade hot och våldsincidenter

Hot mot förare:

 Antalet anmälda fall minskade från 206 till 201 under 2020 jämfört med året innan.

Våld mot förare:

Antalet fall minskade från 39 till 32. 

Våld mot resenärer:

Antalet fall minskade från 82 under 2019 till 70 under 2020. 

Hot mot resenärer:

Här ökade antalet anmälda fall under 2020 jämfört med 2019, från 23 till 30. 

SE OCKSÅ:

Enligt Folkhälsomyndigheten bör Västtrafik erbjuda resenärer munskydd om de inte har med något eget, något som i nuläget inte är aktuellt, enligt Västtrafik.