Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rättegång efter omfattande falsklarm – lastbil ”skenade”

En lastbilschaufför hade larmat om att bromsarna slutat fungera och att han inte kunde stanna. Men det var inget fel på lastbilen och nu står chauffören, som är i 25-årsåldern, inför rätta misstänkt för grovt falskt larm.
Bild på lastbilen när den körde på E20 – från polisens egen kamera.
Foto: Polisen
Bild från polishelikoptern när lastbilen stannat.
Foto: Polisen

Det var nästan på dagen två år sedan som ett stort räddningspådrag arbetade på E20 mellan Alingsås och Lundsbrunn. 

En lastbilschaufför hade larmat om att bromsarna slutat fungera och att han inte kunde stanna.

Lyckligtvis skadades ingen och lastbilens färd tog stopp på en åker.  

Nu står chauffören, som är i 25-årsåldern, inför rätta misstänkt för grovt falskt larm – och det är inte första gången han misstänks ha hittat på händelser som orsakat utryckningar. 

Den 20 maj 2019 uppmanades trafikanter att hålla sig borta från E20 då en lastbilschaufför larmat 112 om att han inte kunde bromsa, han befann sig då i trakterna av Alingsås och körde i cirka 50 kilometer i timmen.    

Lastbilen fick poliseskort innan den kunde köra av vägen på en plats som polisen anvisat norr om Skara.

Räddningstjänst, ambulans och polishelikopter deltog också i insatsen. 

Men den tekniska utredningen skulle senare visa att det inte var något fel på lastbilen – och föraren kom att misstänkas för grovt falskt larm, vilket han nu ställs inför rätta för i Skaraborgs tingsrätt.

”De oriktiga uppgifterna om att lastbilen saknade bromsförmåga, och att det därmed också fanns fara för människors liv eller hälsa, orsakade stora störningar i trafiken på Europaväg 20 med tillhörande påfartsvägar samt omfattande anspråkstagande av bland annat polisresurser, ambulanspersonal och räddningstjänst, vilket var onödiga säkerhetsåtgärder” står det i stämningsansökan. 

Mannen har åtalats vid Skaraborgs tingsrätt och rättegången inleds på tisdagen.
Foto: GÖRAN SANDSTEDT / SKARABORGS TINGSRÄTT

”Inget jag gjort med mening” 

I förundersökningen säger den misstänkte som är i 25-årsåldern att han nekar till misstankarna.

– Men det är ju inget jag gjort med mening för att det ska vara roligt.

Förhörsledaren: Är du medveten om detta har dragit extremt mycket polispersonal och resurser som kan ha behövts på annat ställe? Till andra människor, som kanske behövde hjälp?

– Ja, men jag säger fortfarande att jag inte gjort det med mening. För att det ska vara roligt eller så.

Förhörsledaren: Förstår du allvaret i att lämna oriktiga uppgifter för den här typen av händelse?

– Ja.

Förundersökningen visar inte bara att det inte funnits några fel på lastbilen mannen körde, utan också att han vid ett stort antal tillfällen varit inblandad olika saker som lagts ner i brist på bevis. 

Polisens kamera fångade delar av förloppet.
Foto: Polisen

21 händelser på fyra år 

De ärenden som tas upp är mellan 2015 och 2019, vilket omfattar trafikolyckor vid 12 tillfällen, två olaga hot, föregivande av allmän ställning vid två tillfällen, grov misshandel, misshandel, försvunnen person och skadegörelse. 

Mannen har varit målsägande, misstänkt och vittne.

En händelse sticker ut, runt två år före händelsen på E20, då arbetade mannen som väktare vid ett HVB-hem. Han tryckte på sitt överfallslarm och anmälde ett dråpförsök och sa att han blivit beskjuten. Men de han försökte anmäla visade sig vara poliser.

”Han larmar med sitt överfallslarm om att han blir beskjuten av okända män när han konfronterar en silverfärgad Audi. En stor polisinsats inleds. Under utredningen uppmärksammas att NN:s uppgifter om händelsen inte går ihop. Den silverfärgade Audin var polisens spanare som var på plats.” står det i sammanfattningen av de anmälningar han gjort genom åren. 

”Verkar provocera fram dessa ärenden”

Polisen inser då att händelsen inte ägt rum och skriver vidare:

”En av de utredande polisiära handläggarna skriver ett PM om NN:s flitiga förekommande i olika polisärenden och att NN verkar provocera fram dessa ärenden, i synnerhet de trafikrelaterade”

När mannen får frågor om detta i förhör då polisen inte tror att det är slumpen som gör att han är inblandad i så pass många ärenden så blir mannen upprörd.

– Men om jag ska tolka dig så säger du att jag ska skita i att ringa. Om jag blir överfallen ska jag skita i att ringa då? Vad händer, ska jag lösa problemet själv? Då blir det fel i den änden också, säger han bland annat. 

Lastbilschauffören har också vid åtta tillfällen, innan händelsen han nu åtalats för, anmält att det varit fel på lastbilen och den har behövt bärgas och undersökas. Vid ett tillfälle har han påstått att lastbilen börjat brinna.

Företaget har förlorat stora summor 

Hans chef åkte då till platsen och berättar i förhör att det inte fanns några tecken på brand och att han kände att något inte stämmer. 

Han menar att företaget förlorat mycket pengar, inte bara för bärgningar och felsökningar, utan också för att inte lastbilen genomfört sina körningar.

”(Chefen) uppger att anställningen av NN och alla, troligen påhittade, felrapporteringar av lastbilen har orsakat företaget oerhörda kostnader. Bärgningar och de undersökningar som Scania gjort har kostat väldigt mycket pengar. (Chefen) har fått en siffra på 130 000 kronor från Scania, och då är allt ännu inte inräknat.  Därtill kommer de många tillfällen då lastbilen varit stillastående på grund av felsökningar och företaget därmed förlorat intäkter.” står det utskrivet från förhöret. 

P4 Skaraborg rapporterar att rättegången startar på tisdagen, utöver grovt falskt larm har mannen också åtalats för en hastighetsöverträdelse. 

Se också 

Så många brott anmäldes i region Väst under 2020