Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Falsk polis tömde Magdalenas konto

Brottsstatistik 2019 från Brottsförebyggande rådet (Brå).
Magdalena Jakobsson blev utsatt för bedrägeri av en man som sa att han var polis.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Magdalena Jakobsson blev utsatt för bedrägeri av en man som sa att han var polis.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Mannen som ringde upp Magdalena lät förtroendeingivande berättar hon. Bilden är en genrebild.Foto: Shutterstock

Magdalena Jacobsson blev väckt mitt i natten av en man som utgav sig för att vara polis. ”Polismannen” berättade att hennes son låg på sjukhus och svävade mellan liv och död.

Minuterna efteråt hade mannen tömt hennes bankkonton.

 – Jag var nyvaken och chockad. Han sa att min son är svårt skadad. Annars hade jag aldrig blivit lurad på det här sättet, berättar 69-åriga Magdalena.

– Ett vidrigt brott, säger Anna-Karin Kjellgren vid polisen.

Klockan är runt två på natten den 4 februari. Magdalena Jacobsson sover i sitt hus i Borås kommun. Hon har som alltid mobiltelefonen på nattduksbordet.

Den ringer och Magdalena befarar att något hänt något av barnen eller deras anhöriga. Hon noterar att samtalet kommer från ett okänt nummer, men svarar ändå.

– En man presenterar sig som Tomas Karlsson och säger att han är polis. Han låter väldigt förtroendeingivande, kontrollerar att jag är jag och ber mig sedan sätta mig ner och andas lugnt.

Trodde sonen avlidit

Mannen berättar att hennes son varit inblandad i en trafikolycka, läget är allvarligt och en polispatrull är på väg hem Magdalena. Den ska anlända om sexton minuter.

– Jag visste att det bara kunde betyda en sak: att min son var död. Poliser åker inte hem till anhöriga annars.

Mannen är fortsatt mycket förtroendeingivande och stödjande.

Men så förklarar han att i såna här lägen är det ju så att polisen helt säkert måste veta att man talar med rätt person så mannen ber Magdalena identifiera sig via bank-id.

Trots att hon är närmast vimmelkantig över det nattliga beskedet säger Magdalena spontant nej till detta. Hon är ju alltid på sin vakt vad gäller bedragare.

– Jag vet ju hur vanligt det är, jag har läst massor av artiklar om detta och är verkligen ingen lättlurad person så jag gick inte med på detta.

Då sa den ”stöttande polisen” något i stil med: ”Magdalena, din son är mycket allvarligt skadad, du behöver gå in och identifiera dig via ett bank-id.”

Magdalena Jakobsson blev utsatt för bedrägeri av en man som sa att han var polis.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

Hon låter sig övertygas och öppnar sitt bank-id. Mannen säger då att det här inte fungerar och vill i stället ha numret på Magdalenas kontokort.

– Nej, det lämnar jag inte ut, svarar hon.

Magdalena berättar att rösten i andra änden svarar: ”Magdalena, det handlar om din son...”

Tömde konton på pengar

Chockad och förvirrad lämnar Magdalena till slut ut siffrorna på kortet.

– Annars hade jag aldrig gjort det. Jag känner ju väl till faran med bedrägerier men man tänker inte klart och logiskt i ett ett sånt läge, säger hon och fortsätter:

– Dessutom hade jag aldrig hört talas om ett sånt här tillvägagångssätt. Det är därför jag väljer att berätta för dig så att andra varnas, säger Magdalena Jacobsson.

SÅ SKYDDAR DU DIG

Blir du misstänksam under ett samtal - be om att få motringa.

Banker, poliser eller andra myndigheter frågar aldrig efter dina personliga koder - lämna inte ut dina inloggningsuppgifter. 

Logga inte in via ditt bank-id  eller med din bankdosa ifall det är du som blir kontaktad.

Lämna aldrig ut ditt bankkort till någon du inte känner.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. 

Anmäl alltid om du tror att du råkat ut för bedragarna.

När hon lagt på luren ringer hon hem till sin son. Svärdottern svarar lugnande att allt är väl med hela familjen.

Någon polispatrull dyker givetvis inte upp och Magdalena inser att hon råkat ut för en bedragare.

Under det ”stöttande samtalet” lyckas mannen plocka ut nästan alla Magdalenas tillgångar på hennes konton.

– Jag vill inte säga hur mycket pengar det handlar om, det spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är att jag vill varna så inte andra råkar ut för samma sak.

Hon vet ännu inte om hon kommer att få tillbaka pengarna av banken eller på försäkringsbolag.

Ovanlig men inte unik metod

Efteråt har Magdalena givetvis tänkt mycket på händelsen och konstaterar att bedragaren planerat samtalet väl.

– Det finns en polis i Borås som heter Tomas Karlsson i Borås. Han var helt klart väldigt påläst och förberedd, säger Magdalena.

Anna-Karin Kjellgren vid polisens bedrägerirotel i region Väst.Foto: Polisen

Hon har polisanmält brottet som handläggs av bedrägerisektionen. Här är man luttrade vad gäller sättet att lura till sig pengar på, företrädesvis från äldre. Men tillvägagångssättet i Magdalenas fall sticker verkligen ut.

– Det här är ett vidrigt brott. Det är social manipulation av värsta sort, säger Anna-Karin Kjellgren som arbetar som brottsförebyggare på polisens bedrägerisektion i Region Väst.

Det Magdalena Jacobsson råkat ut för är ovanligt, men inte unikt, berättar Kjellgren.

– Vad jag känner till har vi fått in runt 20 anmälningar efter 1 januari 2019 där en person ringer upp, utger sig för att vara polis och säger att nära anhörig skadats eller avlidit. Av dessa har fem lett till fullbordade brott.

Övriga som anmält brotten har lagt på luren i tid. Gemensamt för bedragarna som anmälts är att de har ringt upp under sen kväll eller tidig natt.

Ingen är gripen misstänkt för brottet mot Magdalena Jacobsson.

Social manipulation – en typ av bedrägeri

Polisen för statistik över antalet anmälda och fullbordade bedrägerier. Man spaltar sedan ner dessa i olika typer. Den vanligaste av dessa är ”Social manipulation” där bedragaren skapar en akutsituation. Detta för att försvaga brottsoffrets rationella tänkande genom att komma med berörande information som oftast är falsk. Tillvägagångssättet i artikeln är ett av många exempel på hur man kan gå till väga.

Man spaltar också upp offren, bland annat vad gäller deras ålder.

 

Så här ser statistiken ut vad gäller antalet anmälda bedrägeribrott från 1 januari 2019 fram till 12 februari 2020.

 

Romansbedrägerier

Anmälda brott: 811.

Snittålder på målsägande: 54 år.

 

Befogenhetsbedrägeri

Anmälda brott: 4225. 

2529 av de målsägande är över 65 år

 

Investeringsbedrägerier

Anmälda brott: 1598.

655 av de målsägande är över 65 år.

 

Bedrägeri genom social manipulation/annan typ än de tre ovanstående 

Anmälda brott: 9226.

Drygt hälften av de målsägande, 4671, är över 65 år.

 

I alla dessa kategorier finns ett mörkertal beroende på att långt ifrån alla bedrägerier anmäls. Inte sällan beroende på att den utsatte känner skam.

Källa: Polisen.

TV: Här är några av dagens största inrikesnyheter

Här är några av dagens största inrikesnyheter.