Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kostnader för personalens julkorg skenade: Chef varnas

Rådhuset vid Gustaf Adolfs torg i Göteborg.
Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

De dyra inköpen av italienska delikatesser till personalens julkorgar i en stadsdel i Göteborg får nu arbetsrättsliga följder.

En chef varnas medan tre kolleger fått genomgå så kallade medvetandegörande samtal efter att kostnaderna skenat.

Enligt en intern rapport ska den mest aktive chefen också ha ändrat i upphandlingshandlingarna så summorna framstod som lägre än de faktiskt var. 

– Det är flera inblandade, säger HR-chefen Pierre Dikanda.

Pasta från Gragnano, balsamico från Modena och tomater från Vesuvius sluttningar.

Det var några av de italienska delikatesser som chefer inom en avdelning i Majorna/Linné köpte in som julkorgar till 183 anställda i december. En kostnad på 71 736 kronor.

Den ursprungliga tanken var att innehållet i julkorgarna skulle tillagas gemensamt i arbetsgrupperna under digitala möten som ett alternativ till julbord under pandemin. 

Ändrades i efterhand

Men enligt stadens granskning, som GT tidigare skrivit om, blev det lite si och så med det. Många arbetsgrupper kom att hantera julkorgen som en personlig julgåva att ta hem till familjen. 

När det dessutom visade sig att julkorgarna med god marginal passerade den övre gräns på 350 kronor för julbord och catering som förvaltningsledningen satt upp, ska en av cheferna ha ändrat i upphandlingsunderlaget för att få siffrorna att gå ihop. 

Enligt stadens egen rapport har ändringarna gjorts flera gånger, bland annat samma datum som utredaren begärde in upphandlingsdokumentet och fick det mejlat till sig. 

Pierre Dikanda, HR-chef vid förvaltningen för förunktionsstöd.
Foto: Göteborgs stad

”Flera inblandade”

”Bristerna bedöms allvarliga var för sig och bör tillsammans utgöra grund för åtgärd av arbetsrättslig art”, skriver staden i sin granskning. 

Och nu har den mest aktive av cheferna fått en skriftlig varning. ”Du har brustit som chef genom att inte följa de regler och riktlinjer som förvaltningen har för upphandling”, framgår det av beslutet. 

– Det är flera inblandade och det blev en varning för chefen som hållit i själva upphandlingen, säger Pierre Dikanda, HR-chef i nybildade förvaltningen för funktionsstöd som fått tagit över frågan. 

Händelsen började utredas efter att ett anonymt tips inkom till stadens visselblåsarfunktion om påståenden om personliga band mellan en av cheferna och den restaurang som julkorgarna köptes in från.

Detta har inte gått att belägga, däremot saknas skriftliga underlag som visar att den ansvarige inköparen följt de bestämmelser som finns om att tre leverantörer ska tillfrågas före köpen. 

Fortfarande frågetecken

Enligt den ansvarige har detta skett muntligt, vilket inte har gått att varken bekräfta eller motsäga.

Inte heller frågan om varför upphandlingsdokumentet har ändrats har kunnat besvaras, men det kan finnas en naturlig förklaring enligt HR-chefen Pierre Dikanda. 

– Den chef som gjorde upphandlingen gjorde den för flera andra chefer. Och när det tillkommer mer inköp i upphandlingen så ska det ändras i upphandlingshandlingarna. Det kan ha varit en orsak till att det ändrats, säger Pierre Dikanda.

De övriga tre cheferna har fått genomgå så kallade medvetandegörande samtal, enligt HR-chefen.