Skraplotterna som Dan Fogelberg köpte och som han menar inte går att skrapa. Foto: PrivatSkraplotterna som Dan Fogelberg köpte och som han menar inte går att skrapa. Foto: Privat
Skraplotterna som Dan Fogelberg köpte och som han menar inte går att skrapa. Foto: Privat
En Skrapbingolott där numren syns tydligt. Foto: PrivatEn Skrapbingolott där numren syns tydligt. Foto: Privat
En Skrapbingolott där numren syns tydligt.  Foto: Privat

Köpte skraplotter som inte gick att skrapa

Publicerad

Till julafton köpte Dan Fogelberg 11 lotter av Svenska Spels "Skrapbingo". Han märkte dock ett problem - lotterna gick inte att skrapa.

Svenska Spels presschef Andreas Jerat menar att detta är en sanning med modifikation. Han säger samtidigt att lotten ska ändras till nästa beställning.

– Lotten fungerar bra men kan vara otydlig, säger han.

Dan Fogelberg lade över 300 kronor på lotterna som inhandlades på en Ica-butik i Falköping. Han beskriver det hela som "lite komiskt men sjukt" när hela släkten samtidigt försöker skrapa lotterna utan framgång.

– Vissa delar av lotten kunde skrapas med andra inte. Det är ju totalt värdelöst. Det måste vara något fel på tryckeriet. Det är märkligt hur de kan släppa igenom något sådant här, säger han.

Han kontaktade Svenska Spel som betalade ut ersättning för alla elva lotter. Andreas Jerat som är presschef på Svenska Spel förklarar att lotterna snarare har misstolkats.

– På vissa av våra Skrapbingo-lotter så är det för svag kontrast mellan färgen på filmen som man skrapar bort och bakgrundsfärgen på bingobrickan. Detta har gjort att vissa av våra kunder har haft svårt för att se vilka nummer som finns på bingobrickan som man har markerat som utropsnummer. Vi har tagit upp saken med vår leverantör av Skrapbingo-lotter och de kommer att åtgärda detta till nästa leverans.

Butik medgav problematik

När Dans mamma dagen därpå besökte en Willys-butik i Falköping frågade hon ifall Skrapbingo-lotten fanns att köpa - och ifall den gick att skrapa. Personalen berättade att den fanns till försäljning men att de kunde vara "lite svåra".

– Vi har haft en del samtal från kunder som upplevt detta som ett problem när det köpt Skrapbingo. Men de är relativt få sett till det totala antalet kunder som köper Skapbingo. Är man inte är nöjd med en lott man köpt hos oss så kan man vända sig till vår kundtjänst och reklamera varan, säger Andreas Jerat.

Dan Fogelberg var nöjd med att få sina lotter betalda menar att tillfället var olyckligt.

– Det är ju tråkigt att de händer på julafton förstås. Och jag kan tänka mig att många slänger sina lotter när de inte går att skrapa.

 

 

 

 

Jonas Pettersson
Jonas Pettersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER