Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Köpcentrum lockar kunder med mass-sms – trots restriktioner

Här är de lokala råden.
Håkan Pekkari, Torps centrumchef, ser inga problem med utskicket.Foto: JOHAN CARLEN
Norska miljardären Olav Thon, 97.Foto: OLE BERG-RUSTEN / NTB SCANPIX TT NYHETSBYRÅN

Norska miljardären Olav Thon, 97, har satsat 700 miljoner kronor på att bygga ut köpcentrumet Torp i Uddevalla till 46 500 kvadratmeter.

Dagen före invigningen kom Folkhälsomyndigheten med rekommendationen att alla besök till köpcentrum i Västra Götaland ska undvikas – men Torp valde ändå att försöka locka kunder med massutskick via sms.

– Våra allmänytor har växt till det dubbla och som besökare har man gott om plats att röra sig på, säger Håkan Pekkari, Tops centrumchef.

Vid 16-tiden på torsdagen skickade Torp köpcentrum ut ett mass-sms till presumtiva kunder. Budskapet var glatt:

Äntligen! Nu är vi dubbelt så stora. Den 30 oktober öppnar vi etapp 3 av Torp Köpcentrum om- och tillbyggnad. Det firar vi med massor av fina erbjudanden. Välkomna!

På en presskonferens bara två timmar tidigare hade Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell meddelat att lokala restriktioner kommer att införas i hela Västra Götalandsregionen. Detta sedan antalet nya coronafall dubblerats under vecka 43 jämfört med föregående vecka. 

Meddelandet i fråga.
Anders Tegnell och Folhälsomyndigheten uppmanar boende i Västra Götalandsregionen att undvika köpcentrum.Foto: AMIR NABIZADEH/TT / TT NYHETSBYRÅN

Rådet: Undvik köpcentrum

De skärpta råden innebär bland annat att man bör avstå från att vistas i inomhusmiljöer som köpcentrum och butiker.

Håkan Pekkari, Tops centrumchef, ser dock inget problem med utskicket.

– Det är ett utskick till kundklubbsmedlemmar. Vi har nästan 9000 stycken som har gjort ett aktiv val att abonnera på våra erbjudanden, säger Pekkari, och fortsätter:

– För att göra det här mera covidvänligt så gäller erbjudandet i 16 dagar. Då får man mer tid att besöka oss och vi kan undvika att skapa trängsel. Der är noga genomtänkt. 

Den nya utbyggnaden underlättar också möjligheten att hålla distans, menar Håkan Pekkari.

– Våra allmänytor har växt till det dubbla, och som besökare har man gott om plats att röra sig på. Men om man ändå upplever att det blir för trångt så ska man gå ut ur butiken. Vi har hela tiden uppmanat våra besökare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger han.

Köpcentrumet Torp i Uddevalla har byggts ut till 46.500 kvadratmeter.Foto: LENNART REHNMAN