Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konsument Göteborg varnar för Comhem

Konsument Göteborg varnar för Comhem.
Foto: Roger Schederin

Kunderna blir pålurade produkter och tjänster, sedan kommer de inte i kontakt med kundservice.

Så beskrivs Comhem hos Konsument Göteborg som har dubbelt så många anmärkningar mot företaget jämfört med föregående år.

Nu varnar man konsumenterna om att det råder "totalt kaos" hos Comhem.

Fler och fler kunder hos Comhem är rejält missnöjda med företagets tjänster. I alla fall om man tittar på de anmälningar som kommer in till Konsument Göteborg. Redan nu i oktober har de fått in dubbelt så många klagomål på företaget än på hela förra året, skriver Göteborgs-Posten.

– Det är så många fall så jag har svårt att se att det skulle kunna vara ett missförstånd. Det är nog så att Comhem har samarbete med något säljbolag som inte gör som de ska helt enkelt, säger Marcus Atterstam.

Han är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg och nu tycker han att konsumenterna behöver varnas för Comhems oseriösa beteende efter att klagomålen mot företaget har ökat från 70 förra året till drygt 140 redan nu i oktober.

– Säljaren säger saker som inte stämmer överens med kontraktet senare, säger Atterstam till GT.

"Bindningstid på 24 månader"

Den största delen av kritiken kommer från konsumenter som känner sig lurade i det Marcus Atterstam kallar för säljögonblicket. Det beskriver att de har blivit uppringda eller besökta i hemmet av en säljare som ljugit om vad som egentligen gäller i kontraktet.

– De säger till exempel att du kan ångra dig i tre månader men på avtalet står det en bindningstid i 24 månader, säger han, till GT.

Nu ser det ut som att Comhem kommer vara med och toppa listan över klagomål från årets konsumenter. Bland annat handlar det om kunder som blivit lovade varor och tjänster som sedan inte fungerar när de ska användas. Det kan också vara att bredbandet inte fungerar eller att kunden blivit lovad gratis kanaler som de sedan krävs på pengar för.

– Jag vill ju gärna tro att Comhem inte medvetet försöker lura kunderna, säger Marcus Atterstam.

"Helt avgörande"

Han tycker det är viktigt att alla konsumenter är medvetna om att man alltid har två veckor ångerrätt när man ingår avtal på distans - alltså via telefon eller när säljaren har kommit och knackat på dörren. Det bästa sättet att undvika att bli lurad är att alltid vara noga med att läsa kontraktet och se till att det säljaren säger verkligen står där.

– Ett sätt jag själv använder är att säga nej till alla typer av direktförsäljning. Jag köper aldrig någonting, varken på dörren eller i telefon. Men om man nu vill göra det är det helt avgörande att man läser igenom det man skriver på, säger han

På Comhem tar man till sig av kritiken. Stefan Trampus, försäljningschef på Comhem säger till GT man är noga med att följa upp försäljarnas arbete och att man rättar till eventuella misstag som kan ha begåtts.

– Vi spelar in avtal och vi har bekräftelse på avtal. Är det så att vi har begått ett fel så rättar vi till det, säger han.

"Börjar stänga ner kabelnätet"

Vidare säger han att den senaste tidens nya teknik kan ha betydelse för den ökade mängden klagomål. Den tekniska plattformen har bytts ut. I Göteborg har det analoga kabel-tv-nätet släckts ner och man har övergått till fibernät, något som har gjort att Comhem har haft tätare kontakt med många av sina kunder det senaste året.

– Men börjar stänga ner kabelnätet och det har drivit på volymerna i att få folk att välja ny tjänsteleverantör som ska ha tv, bredband och telefoni i det öppna nätet. Och det har gjort att antalet kontakter och kundmöten har ökat något dramatiskt mellan 2014 och 2013. Det är inget försvar mot att vi har klagomål men det är det som är den bakomliggande orsaken, säger han.