Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kommunens miljonsmäll: Hamn tål inte havsvattnet

Göteborgs hamnbolag förlorade i domstol – ny kostnad på 5,6 miljoner.
Pålarna som drevs ner i Saltholmens båthamn i Göteborg kostar nu det kommunala hamnbolaget dubbelt upp. Foto: Daniel Olsson
Ann-Christine Alkner-Dahl, vd.Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
Saltholmens båthamn i Göteborg drivs av kommunala hamnbolaget Grefab.Foto: Daniel Olsson
900 pålar drevs ned i Saltholmens båthamn i Göteborg – nu tål de inte vattnet.Foto: HENRIK JANSSON
900 pålar drevs ned i Saltholmens båthamn i Göteborg – nu tål de inte vattnet.Foto: HENRIK JANSSON
Foto: HENRIK JANSSON / HENRIK JANSSON GT/EXPRESSEN
1 / 7

För nästan tio miljoner byggdes småbåtshamnen om i Saltholmen.

Men häromåret upptäckte det kommunala hamnbolaget Grefab att många av de drygt 900 träpålar som slogs ner i havsbottnen – inte tål havsvattnet. 

Och nu blir det ännu dyrare: 

I en färsk dom förlorar Grefab mot leverantören – till en ny kostnad på 5,6 miljoner kronor. 

– Det kan på lång sikt bli en kraftig fördyring, säger Ann-Christine Alkner-Dahl vd Grefab.

Det var i augusti 2016 som GT kunde berätta att hamnbolaget Grefab, som ägs av flera kommuner i Göteborgsregionen men med Göteborg som huvudägare, tagit advokater till hjälp för att få byggfirman Carlbergs att göra om pålningen i Saltholmen. 

Då hade Grefabs anställda upptäckt att flera grova träpålar i den då förhållandevis nybyggda delen av hamnen gått av, kraftigt angripna av den ökända skeppsmasken som lever i havsvattnen. 

Prover som Sveriges tekniska forskningsinstitut lät göra på pålar som slagits ner vid samma tidpunkt i hamnen visade att ingen av de undersökta pålarna var impregnerade för längre tids användning i havsvatten.

I stället fann de i de undersökta pålarna ämnen som bara ska användas för sötvatten.

 

LÄS MER: Kommunens hamn tål inte vattnet

 

Tre och ett halvt års process

– Värsta scenariet är att det blir åtal och rättegång och alltihop, sa Grefabs vd Ann-Christine Alkner-Dahl då, 2016.

Efter tre och ett halvt års process och flera provtagningar senare förlorar nu Grefab den rättsliga tvisten efter ett avgörande i så kallad skiljenämnd.

Saltholmens båthamn i Göteborg drivs av kommunala hamnbolaget Grefab.Foto: Daniel Olsson

Det har inte gått att visa att leverantören agerat vårdslöst.

– Juridik går ju sin egen väg ibland, säger Grefabs vd Ann-Christine Alkner-Dahl, som är uppenbart besviken över domen. 

– Det blir ju inte billigt för Grefab.

Hittills bedömer bolaget att hela processen fram till och med skiljenämnden i slutet av förra året kostat bolaget 5,6 miljoner kronor. 

Då ingår också leverantören Carlbergs advokatkostnader som Grefab nu får stå för. 

Oro för avgiftshöjningar

Bland båtägarna med plats i Saltholmen är oron stor för att avgifterna ska öka ytterligare med nya oplanerade miljonkostnader. När GT besöker småbåtshamnen tidigare i veckan, då båtägare kollar till sina båtar efter stormen Ciara, är det flera som vittnar om rejäla avgiftshöjningar för båtplatser de senaste åren. 

Och en oro för att de höjningarna ska fortsätta.

– Det är tråkigt att Grefab drabbas av dubbla kostnader, först genom det ursprungliga misstaget och sedan processen efteråt. Jag hoppas att inte båtägarna skall behöva stå för detta, säger Magnus Legnehed ordförande för Saltholmens båtägareförening som följt rättsprocessen med stort intresse.

Under onsdagen i förra veckan fick styrelsen i Grefab en dragning om resultatet av rättsprocessen.

Grefabs vd Ann-Christine Alkner-Dahl menar att bolaget inte hade något annat val än att gå in i process då de upptäckte de angripna pålarna 2014 och kostnaderna för att ersätta fler angripna pålar började öka. 

Oklart vad slutnotan blir

Och hon är öppen med att de inte vet vad slutnotan blir.

– Vi vet inte vad det blir för kostnader långsiktigt. Det började komma skeppsmask 2014 i lite för många stolpar i Saltholmen. Vi får köra på så länge det går och byta stolpar efterhand. Det kan på lång sikt bli en kraftig fördyring och det var det vi ville förhindra och få ersättning för genom att inleda den här processen, säger Ann-Christina Alkner Dahl.

I domen konstaterar de sakkunniga i skiljenämnden att frågan om huruvida pålarna var rätt impregnerade för att tåla havsvatten är svår att avgöra i efterhand, då ingen kontroll gjordes innan de pålades ner i havsbotten. Därför tar nämnden inte ställning i den frågan. 

De många provtagningar som gjorts talar dock, enligt nämnden för att det funnits både korrekt impregnerade och felaktigt impregnerade pålar. 

”Flera mycket kvalificerade sakkunniga har genom provtagningar och olika beräkningar hävdat att träpålarna inte har varit marinimpregnerade”, skriver skiljenämnden.

Inte agerat vårdslöst

Efter en av provtagningarna gjordes bedömningen att en tredjedel av pålarna inte var marinimpregnerade och därmed inte tål havsvattnets påfrestningar som de skulle. Däremot går det inte att visa att leverantören Carlbergs skulle ha agerat vårdslöst. De hade köpt pålarna av en underleverantör som i sin tur hade fått dem impregnerade av en tredje leverantör.

Och något krav på besiktning av pålarna innan de kördes ned i hamnen, eller krav på någon märkning fanns inte, konstaterar nämnden.

900 pålar drevs ned i Saltholmens båthamn i Göteborg – nu tål de inte vattnet.Foto: HENRIK JANSSON

Från leverantören Carlbergs sida är man naturligtvis nöjda i dag. 

Vd Magnus Nickegård:

– Det är naturligtvis skönt att ha löst den här tvisten till vår fördel naturligtvis. Vi har varit ganska trygga i det, men juridik är juridik. Det har tagit en hel del energi av oss. 

Han tonar ner problemet.

Ett begränsat antal

– Det är ett begränsat antal, några pålar som har gått av, det är sådant som händer emellanåt. Har du tillräckligt stor belastning på en påle så ska den gå av så den inte skadar båten, säger Magnus Nickegård.

Carlbergs lyfte under förhandlingarna också fram att skeppsmask kan drabba även marinimpregnerade pålar och ifrågasatte om alla undersökta pålar ingick i deras entreprenad.

Det är inte första gången byggfirman Carlbergs är i tvist med Göteborgs kommun för byggprojekt i stadens hamnar. För några år sedan krävde kommunen 33 miljoner kronor av bolaget i skadestånd efter att den nybyggda hamnen på Vrångö hade börjat rosta sönder. Hamnen skulle enligt planerna hålla i 40 till 80 år, men fick rivas redan efter åtta.

På grund av en matematisk felräkning vad gäller rostskyddet, enligt kommunen, som till slut ingick en förlikning med Carlbergs som betalade en mindre symbolisk summa.

2016 talades det om en kostnad för hamnbygget i Saltholmen på nästan åtta miljoner kronor. Nu anger Grefab kostnaden för bygget till drygt tio miljoner.