Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kommunen la över en miljon på vägsalt – mitt i sommaren

Kils kommun är en av många som fått betala dyra pengar för medlet. Foto: Uppdrag granskning, SVT
Skattbetalarna har fått stå för 15 miljoner av issmältningsmedel. Foto: Uppdrag granskning, SVT

88 448 617 kronor. 

Så mycket av skattepengarna har Sveriges kommuner, kommunala bolag, regioner, landsting och myndigheter betalat till oseriösa bolag mellan 2012 och 2016, visar en genomgång av SVT:s "Uppdrag granskning". 

Kommunerna finns över hela landet, bland annat Kil, Mora, Skövde, Töreboda – och värst av alla: Göteborg.

I "Uppdrag granskning" som sänds på onsdagskvällen har reporten Staffan Florén Sandberg begärt att få ut fakturor som Sveriges kommuner, kommunala bolag, regioner, landsting och myndigheter betalat till oseriösa bolag mellan 2012-2016.

De flesta företagen har funnits med på Varningslistorna, eller hamnat där strax efteråt.

De två största listorna, från Förenade bolag och Svensk handel, finns på nätet och är öppna för alla. 

 

 

"Uppdrag granskning" slår företagen som figurerar på listorna i en databas som innehåller utbetalningar som kommuner, landsting, regioner och myndigheter gjort under de senaste åren. Det blir nästan 7000 träffar.

Sammanlagt fick UG in sammanlagt 30 pärmar med fakturor som tillsammans hamnar på hisnande 88 448 617 kronor. 

Skattebetalarnas kronor. 

”Får ju aldrig upprepas”

I programmet följer reporten fakturornas väg över landet. 

I Kil har man betalat nästan 1,5 miljoner kronor för varor som annars kostat en bråkdel  – bland annat har det köpts in 368 hinkar med issmältningsmedel för 165 kronor kilot.  

– Det här får ju aldrig upprepas en sådan här fadäs. Och det innebär att vi måste ha en bättre internkontroll, säger kommunchefen Jan-Olov Ragnarsson, i programmet.

Jan-Olov Ragnarsson, kommunchef i Kil. Foto: Uppdrag granskning, SVT

UG:s reporter: Borde inte någon ha dragit i spärren när ni köper in ett halvt ton med issmältningsmedel mitt i sommaren, eller våtservetter för 130 000?

– Jo, men så gjordes inte. Så gjordes inte, tyvärr.

Också i Skövde har kommunen köpt islossningsmedel, där för nästan 700 000 kronor. 

Granskningen visar att mellan 2012 och 2016 har det köpts in 90 ton av medlet runtom i landet av 120 kommuner och kommunala bolag.

Medlet visar sig vara vägsalt. 

 

 

”Definitivt en bluff” 

"Uppdrag granskning" uppger att 90 ton vägsalt kostar runt 100 000 kronor, nu har skattbetalarna i stället fått stå för 15 miljoner. 

– Ja, om det kostar 165 kronor kilot så är det definitivt en bluff. Det här är långt dyrare än något annat avisningsmedel jag har stött på någonsin, säger Björn Kalman, forskningschef på  Statens väg- och transportforskningsinstitut, där man gjort undersökningen. 

Björn Kalman, forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut Foto: Uppdrag granskning, SVT

Programmet tar upp metoderna som företagen använder sig av. Bland annat skickas presentkort ut, i ett fall berättar gatuchefen i Östersund Tore Åberg att han skickat tillbaka dem och förklarat att han inte kunde ta emot dem. 

Och när kommunen inte ville ha mer ändrades tonläget säger han. 

”Jaha, det går bra att ta emot gåvor, men nu när det ska handlas, kanske vi ska prata med chefen din?” ska säljaren ha sagt. 

– Ja, jag tog det ju som ett rent hot. De påstod förresten inte att det var presentkorten. De sa ”Det går bra att ta emot biocheckar.” Och då kände jag mig ju ganska trygg med att kunna svara: Nej jag har inte fått några biocheckar, men jag har fått presentkort för ett par tusen. Som ni har fått tillbaka, säger Åberg i programmet. 

Tore Åberg, gatuchef i Östersund. Foto: Uppdrag granskning, SVT

Göteborg värst bland kommunerna 

I flera andra kommuner vittnar personer om samma sak. 

I Kil, Skövde, Bjurholm, Lund och Öckerö kommun finns vittnesmål om att  man om presentkort och biocheckar skickats ut. 

Resan bland fakturorna fortsätter.

 

 

"Uppdrag gransknings" genomgång visar att Göteborg är värst av alla, de har betalat närmare 3,5 miljoner till de oseriösa bolagen. 

Patrik Skog, verksamhetschef vid verksamhetsområde ekonomi, ledning och styrning i Göteborgs stad, kommenterar till GT:

– Göteborgs stads förvaltningar hanterar runt 1,4 miljoner fakturor varje år och då är inte de kommunala bolagen medräknade. Vårt mål är såklart att inte en enda felaktig faktura skall betalas. Det är en viktig fråga för oss och vi arbetar kontinuerligt med hur vi kan stärka kontrollen.

De flesta, i princip, alla företagen finns på varningslistor som är öppna för alla på nätet. Hur har det kunnat missas vid såpass många tillfällen? Har ni ändrat några rutiner för att detta inte ska ske igen?

– I Göteborgs stad kan alla som hanterar beställningar eller fakturor själva göra kontroller av leverantörer i kommunens inköps- och leverantörsfakturasystem. År 2017 stärktes internkontrollen ytterligare genom att vi centralt kontrollerar nya leverantörer som läggs in i leverantörsregistret mot de varningslistor som finns. Utöver det handlar det om kontinuerlig utbildning och information till de chefer som attesterar fakturor. Göteborgs stads förvaltningar har under 2017 och 2018 totalt betalat fyra fakturor, till ett sammanlagt värde av 78 762 kronor, till något av de bolag som i nuläget finns på Svensk Handels varningslista.

"Uppdrag granskning" går också igenom de statliga myndigheterna som också handlat med företag som finns på listorna eller köpt varor till höga priser.

Bland annat har Datainspektionen  betalat drygt 30 000 kronor, Ekobrottsmyndigheten drygt 69 000, polisen nästan 69 000 och den stora boven Sveriges Domstolar med drygt 560 000 kronor.

"Uppdrag granskning" sänds på onsdagskvällen klockan 20 i SVT1.

Programmet går även att se på SVT Play.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!