Maria Rydén-affären får nu Göteborgs stad att undersöka hur fler politiker och tjänsteman använt sina privata bonuskort i tjänsten. Foto: GöteborgMaria Rydén-affären får nu Göteborgs stad att undersöka hur fler politiker och tjänsteman använt sina privata bonuskort i tjänsten. Foto: Göteborg
Maria Rydén-affären får nu Göteborgs stad att undersöka hur fler politiker och tjänsteman använt sina privata bonuskort i tjänsten. Foto: Göteborg
Foto: / Julia SjöbergFoto: / Julia Sjöberg
 Foto: / Julia Sjöberg
Foto: THOMAS CARLGREN / PRESSBILDFoto: THOMAS CARLGREN / PRESSBILD
 Foto: THOMAS CARLGREN / PRESSBILD

Kommunen granskar politikerna efter Maria Rydén-skandalen

Publicerad

Efter GT:s avslöjande att den moderata toppolitikern Maria Rydén systematiskt använt privata bonuskort vid resor och hotellnätter i tjänsten inleder nu Göteborgs stad en egen granskning.

–  Vi behöver göra en inventering för att se omfattningen och stämma av mot resebyrån, säger Gabriella Nässén, chef för förvaltningsstaben vid Stadsledningskontoret i Göteborg.

Granskningen gäller både tjänstemän och politiker.

Tidigare i veckan avgick det moderata kommunalrådet och andranamnet till riksdagen Maria Rydén från alla sina kommunala uppdrag.

Detta efter att GT kunnat visa hur hon återkommande åkt på utlandssemestrar på betald arbetstid och systematiskt samlat bonuspoäng för tjänsteresor och övernattningar på egna privata bonuskort.

Trots att hon först garanterade motsatsen, kunde GT visa att hon också använt bonuspoäng privat.

Nu inleder Stadsledningskontoret i Göteborg, på eget initiativ, en granskning av hur omfattande detta insamlande av bonuspoäng på privata bonuskort är.

 

LÄS MER: M-toppen tog omväg med flyget - fick bonuspoäng 

 

Moderaternas kommunalråd och andranamn på riksdagslistan Maria Rydén lyckades bli guldmedlem hos KLM/Air France genom bonuspoäng i tjänsten.Foto: GONZALO FUENTES / REUTERS X02443

300 mil extra omväg - med egen bonus 

– Om man har ett privat bonuskort ska det inte användas i tjänsten. Du ska inte blanda det som är privat med det som du har i din tjänsteutövning, det är utgångspunkten, säger Gabriella Nässén, chef för förvaltningsstaben vid Stadsledningskontoret i Göteborg.

– Vi behöver göra en inventering för att se i vilken omfattning vi har en användning av bonuskort, vi får göra en inventering och stämma av mot resebyrån helt enkelt.

I fallet med Maria Rydén hade hon hösten 2014 sammanställt en detaljerad lista över sina privata bonuskort för flyg, tåg och hotell med tillhörande kortnummer. Listan sändes till den upphandlade resebyrån i kommunen för att numren skulle läggas in i hennes beställarprofil: så kunde hennes privata bonuskort automatiskt tankas upp för varje resa hon gjorde i tjänsten.

Ju längre och dyrare resa för skattebetalarna - ju mer poäng på hennes bonuskort. 

 

LÄS MER: Maria Rydén åkte på utlandssemester under betald arbetstid 

 

FLYR FRÅGORNA. Maria Rydén talade inte sanning om hur hon använt sina privata bonuskort. När GT avslöjade att hon använt bonusen privat - flydde hon.Foto: NORA LOREK

Göteborgs kommun vill minska resandet

Vilket kan leda till intressekonflikter där kommunens resepolicy tidigt anger att resor ska väljas utifrån kostnadseffektivitet och miljöhänsyn. 

– Vi jobbar aktivt med att minska resandet, genom att erbjuda andra tekniska lösningar som Skype och videomöten och liknande. Det framgår av vår resepolicy att man verkligen ska göra en bedömning om man behöver resa eller inte, säger Gabriella Nässén. 

I fallet med toppolitikern Maria Rydén (M) kunde GT visa hur hon ställd inför två olika resvägar - från Göteborg till Helsingfors - valde en 300 mil längre omväg med mellanlandning i Amsterdam med flygbolaget KLM som hon samlar bonuspoäng hos. Den resan var också dyrare än direktflyget.

Relaterade ämnen
Daniel Olsson
Daniel Olsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER