Är man i början av sin karriär och bor i Västergötland, är trevliga arbetskolleger det viktigaste när man söker nytt jobb. Det visar Young Professionals Attraction Index, en ny undersökning som Academic Work tagit fram i samarbete med TNS Sifo. Resultaten visar att mjuka värden är viktigast när man söker sin chef, vilket de presenterar i ett pressmeddelande.
De som tillfrågats är alla i början av sin karriär. Rapporten visar att 7 av 10 personer tycker kollegerna är viktigast, medan utmanande arbetsuppgifter hamnar betydligt längre ner på listan.
– Det är tydligt att relationer är viktigast, med sin chef och med sina kolleger. För att öka möjligheten att attrahera rätt människor är det framför allt viktigt att jobba med att skapa starka relationer på arbetsplatsen. Det är också uppenbart att man vill se sig själv som en del av något större och förstå sin roll i det, säger Svante Randlert, Head of Strategic Competence Resourcing på Academic Work.
Önskas: Ödmjuk chef
I rapporten framkommer det också att "en bra ledare" ska ha egenskaper som "positiv, ansvarstagade, uppmärksam, planerande, förstående och ödmjuk".
Detta framkom i paneldiskussioner och fokusgrupper som gjordes med målgruppen under samma period.
– Detta går helt i linje med det vi ser att vår målgrupp vill åstadkomma på arbetsplatsen. De vill göra sitt jobb på ett effektivt sätt, de vill få direkt och omfattande feedback och de vill hela tiden förstå hur de förhåller sig till slutmålet; att bidra på sin arbetsplats och därigenom utvecklas. Ett tydligt bevis på detta är hur attraktiva olika typer av planerade program för nyutexaminerade har blivit de senaste åren, säger Svante Randlert i pressmeddelandet.