Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kollegorna viktigast i början av karriären

<p>Relationer till kollegor är viktigt när perspner i Västergötland väljer yrke.</p>
Foto: COLOURBOX
I rapporten framkommer det också att "en bra ledare" ska ha egenskaper som "positiv, ansvarstagade, uppmärksam, planerande, förstående och ödmjuk".
Foto: COLOURBOX

Vad är viktigast för Västsvenskar när de väljer yrke?

Enligt en ny undersökning från Academic Work och TNS Sifo, tycker de flesta att trevliga kolleger är det absolut viktigaste.

Lönen? Den kommer längre ner...

Så här svarar västgötarna:

De 10 viktigaste faktorerna för västgötar i början av sin karriär, vid frågan vad är viktigast när du väljer en arbetsgivare?

1. Trevliga arbetskollegor och bra stämning 66%

2. Bra chef/ledarskap 64%

3. Goda utvecklingsmöjligheter 56%

4. Bra lön och förmåner 52%

5. Bra arbetsmiljö 44%

6. Trygga arbetsvillkor 39%

7. Kompetens och professionalitet 37%

8. Eget ansvar/egna beslut 36%

9. Tydliga mål och roller 33%

10. Utmanande arbetsuppgifter 33%

Academic Work har tillsammans med TNS Sifo, skapat ett modernt mått på arbetsgivares attraktivitet bland svenska studenter och akademiker i början av karriären – Young Professinal Attraction Index (YPAI). Över 6000 personer har deltagit.

Är man i början av sin karriär och bor i Västergötland, är trevliga arbetskolleger det viktigaste när man söker nytt jobb. Det visar Young Professionals Attraction Index, en ny undersökning som Academic Work tagit fram i samarbete med TNS Sifo. Resultaten visar att mjuka värden är viktigast när man söker sin chef, vilket de presenterar i ett pressmeddelande.

De som tillfrågats är alla i början av sin karriär. Rapporten visar att 7 av 10 personer tycker kollegerna är viktigast, medan utmanande arbetsuppgifter hamnar betydligt längre ner på listan.

– Det är tydligt att relationer är viktigast, med sin chef och med sina kolleger. För att öka möjligheten att attrahera rätt människor är det framför allt viktigt att jobba med att skapa starka relationer på arbetsplatsen. Det är också uppenbart att man vill se sig själv som en del av något större och förstå sin roll i det, säger Svante Randlert, Head of Strategic Competence Resourcing på Academic Work.

Önskas: Ödmjuk chef

I rapporten framkommer det också att "en bra ledare" ska ha egenskaper som "positiv, ansvarstagade, uppmärksam, planerande, förstående och ödmjuk".

Detta framkom i paneldiskussioner och fokusgrupper som gjordes med målgruppen under samma period.

– Detta går helt i linje med det vi ser att vår målgrupp vill åstadkomma på arbetsplatsen. De vill göra sitt jobb på ett effektivt sätt, de vill få direkt och omfattande feedback och de vill hela tiden förstå hur de förhåller sig till slutmålet; att bidra på sin arbetsplats och därigenom utvecklas. Ett tydligt bevis på detta är hur attraktiva olika typer av planerade program för nyutexaminerade har blivit de senaste åren, säger Svante Randlert i pressmeddelandet.