Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kolla vilken smakstart för GT:s #godisstopp

"Godis är som knark", säger Johanna Toftby, hälsobloggare och krönikör i GT. Foto: Robin Aron

Med över 2 500 följare på Facebook har kampanjen #godisstopp fått en smakstart.

Nu ställer sig profiler som Boris Lennerhov, Lotta Engberg och Alexandra Pascalidou bakom initiativet.

Här är deras bästa tips för att minska sötsuget.

– Godis är som knark. Det bästa är att hitta andra alternativ som mättar, säger Johanna Toftby, hälsobloggare och krönikör i GT.

Johanna Toftbys bästa hälsodrink:

Solskenssmoothie
1-2 färska apelsiner
2 dl frysta mangobitar
2-3 dl äpplemust (Funkar också med vatten, men tillsätt 1 tsk honung eller kokossocker)
1 liten morot
1 tsk riven ingefära
Gör så här:
Skär bort det vita i skalet och ta bara i köttet från apelsinerna. Kör länge i mixer så att det finfördelas. Mängden vätska beror på hur stora apelsinerna är. Tillsätt vätska mer om ni tycker den blir för tjock.

#godisstopp

Häng med på #godisstopp du också!
Vi behöver dina bästa idéer och recept på hur man kan ha fredagsmys även utan godis.
INSTAGRAM: Lägg upp en bild på ditt bästa tips på till godis. Bjud på recept, inspiration och bilder och hashtagga inlägget med #godisstopp. Gilla också sidan Godisstopp GT väljer några av de bästa bilderna och publicerar varje dag i tidningen.
FACEBOOK: Gilla sidan Godisstopp och visa att du stöttar #godisstopp. Bjud på dina bästa tips, bilder och tankar kring godisstopp, med hashtag #godisstopp.
TWITTER: Dela goda bilder, pepp, tips med hashtag #godisstopp

Över 17 kilo godis per år äter svenskarna - vilket är mest i hela världen. I Sverige äter vi i snitt dubbelt så mycket karameller som i övriga EU. Därför har GT dragit i gång kampanjen #godisstopp. Det innebär att man säger nej till godis under hela februari månad.

Och det är många som vill vara med på initiativet. Johanna Toftby driver en populär hälsoblogg och krönikör i GT. Hon välkomnar en godisfri månad.

- Jag tycker det är ett fantastiskt initiativ. Jag tror det kan få många att bli av med sitt sockerberoende, säger Johanna Toftby.

"Blir ledsna och arga"

Vilket är ditt bästa tips för att bryta ett sockerberoende?

– Många ersätter godiset med mer frukt, men det innehåller mycket fruktsocker. Det bästa att är att hitta andra alternativ som mättar, kanske lite nötter eller ett glas vatten med citron.

Johanna Toftby tycker också att det är viktigt att röra på sig. Därför brukar hon träna tillsammans med sina döttrar Lisa-Marie, 15, och Marilyn, 17.

– Många barn som är sockerberoende blir ofta ledsna och arga. Det gäller att börja röra på sig för att få upp endorfinerna. Det är ren och skär medicin att röra på sig. Det kan göra så man blir lycklig igen.

Lotta flyr landet

Ullaredprofilen Boris Lennerhov kommer att undvika att äta godis i februari. Han har redan stolpat upp en plan för om sötsuget smyger på.

– Jag kommer att äta mycket frukter och grönsaker. Jag tycker att mörk choklad med hög kakaohalt är ett bra sätt att ersätta godispåsarna med. Det är ofta ett dåligt mellanmål som man köper på macken, säger Boris Lennerhov.

Bingolottos Lotta Engberg åker till Thailand på tisdag. Att fly landet är ett sätt för henne att komma bort från sötsuget.

– Där kan jag äta hur mycket färsk frukt som helst och glömmer bort karamellerna - trots att jag är en riktig godisråtta, säger Lotta Engberg.