Enligt alkohollagen så får reklam för alkoholhaltiga drycker inte rikta sig till barn eller ungdomar.
"Symboler eller företeelser som till exempel miljöer, musik, spel och karaktärer som kan förknippas med eller attrahera barn eller ungdomar ska särskilt undvikas", står det i alkohollagens första paragraf.
Och det är bland annat den paragrafen som konsumentombudsmannen nyligen slog fast att whiskyn Hälge, med den populäre seriefigursälgen på etiketten, strider mot.
"Riktar sig särskilt till barn"
"En etikett, på vilken det står Hälge och som återger den tecknade älgen Hälge, är, enligt Konsumentverkets uppfattning, marknadsföring som riktar sig särskilt till barn och ungdomar och är inte förenlig med kravet på särskild måttfullhet", skriver KO i sin anmärkning.
När GT ringer upp det Karlstadsbaserade bolaget JPC Wines som är licenstagare för den aktuella whiskyn så hänvisar man vidare till publisherjätten Egmont som ger ut serietidningen "Hälge".
– Man har ju viss tid på sig att yttra sig till Konsumentverkets skrivelse, så vi håller på och tittar på det här just nu, säger Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig på Egmont.
Medelläsaren 43 år
Serieälgens skapare Lars Mortimer, som gick bort 2014, är en av Hälge-whiskyns upphovspersoner. Såhär säger Egmont om det:
– Han var ju väldigt noga med alla de licenssamarbeten om initierades. Hans syn på det här var att whiskyn fungerade eftersom den skulle säljas på Systembolaget där det finns regler för hur gammal man ska vara. Därför ville han inte ha en motsvarande produkt, folköl eller liknande, i dagligvarubutik.
Lidheimer fortsätter:
– Mortimer var väldigt noga med hur etiketterna var layoutade på de här produkterna – så att de skulle signalera att produkten är för vuxna. Och även om vi har en del yngre läsare så är ju medelläsaren av "Hälge" faktiskt 43 år gammal.
Strider mot två paragrafer
Eftersom KO anser att marknadsföringen av whiskyn strider mot två paragrafer i alkohollagen så hoppas man att bolaget frivilligt ska rätta sig efter KO:s anmärkning.
JPC Wines och Egmont Publishing ska ha lämnat ett yttrande i frågan till Konsumentverket senast den 25 februari 2016.