Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klart: Ingvar Oldsberg lyckades rädda kran

Foto: Anders Ylander

Ingvar Oldsbergs kran är i hamn.

Nu står det klart att Göteborgsprofilen får köpa den kran som han la bud på under auktionen i februari.

– Jag tror att det betyder jättemycket. Göteborgarna reagerar kanske inte nu, men de skulle reagera i det ögonblick som kranarna var borta, säger Oldsberg, 70.

FAKTA

GÖTAVERKEN:

- I april 2014 begärde nuvarande ägaren, den nederländska koncernen Damen Shipyards Group, Götaverken Cityvarvet med ett 70-tal anställda i likvidation.

- Det som skulle bli koncernen Götaverken, med mekanisk verkstad och skeppsvarv, grundad 1841 på Göta älvs strand av den skotske affärsmannen Alexander Keiller, under namnet Keillers verkstad. Första fartygsskrovet byggdes 1846.

- Från 1917 började företaget kallas Götaverken, som under en tid var världens största skeppsvarv.

- 1977 uppgick Götaverken i Svenska Varv AB. Nybyggnationen av fartyg upphörde helt 1989.

- Damen Shipyards Group, som tog över år 2000, har ägnat sig åt reparationer och underhåll.

- Alla Damen Götaverkens inventarier har lagts ut till försäljning efter att den siste varvsarbetaren lämnade bygget. Däribland finns kranarna som gick under klubban den 26 februari.

Tidigt i år tog programledaren Ingvar Oldsberg upp kampen för att Göteborg skulle få behålla Götaverkens kranar. Han, med många andra, anser att kranarna utgör en vital del för stadens silhuett och, inte minst, identitet som anrik hamnstad.

– Varvsindustrin har spelat en påtaglig roll för Göteborg. Med Götaverken, Eriksberg och Lindholmen så var vi världsledande i mitten av föregående sekel. Att bara glömma den perioden, att lägga undan den när vi har ikonbyggnader som de här kranarna – det vill inte jag vara med om, säger Oldsberg.

"Den charmigaste"

Och nu står det alltså klart att Ingvar Oldsberg har lyckats rädda åtminstone en av kranarna som omger det gamla Cityvarvet – den minsta av dem.

– Men också den charmigaste, säger programledaren.

Oldsberg arbetade själv i hamnen för att tjäna extrapengar när han var i 20-årsåldern, en erfarenhet som får programledarens hjärta att banka extra hårt för arvet från varvet.

– Det var en underbar uppväxt, det här är hjärtat av Göteborg och det måste vi behålla. Den här platsen måste pumpa av liv och innehåll.

"Kran Canaria"

När Ingvar Oldsberg står nere vid Cityvarvet och betraktar sin nyblivna ägodel så flödar fantasin:

– Man borde ju göra i ordning hytten där uppe, det är ju ett stort rum. Att ha bjudningar där vore häftigt – så kan vi kalla hela området för Kran Canaria.

Och chanserna är goda att Oldsbergs kran får sällskap i Kran Canaria.

– Förhandlingar förs fortfarande litegrann, men snarare marginella förhandlingar som kommer att nå en lösning, vad gäller de andra kranarna där Stena Line, Volvo och Ola Serneke har varit med och bjudit på ett väldigt generöst sätt, säger han.

Här står Göteborgsprofilen framför en systerkran till hans kran, den längst till höger är Ingvars Oldsberg.
Foto: Anders Ylander
Oldsbergs kran-lycka går inte att ta miste på.
Foto: Anders Ylander