Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klart för miljardbygge – linbana över älven

En projektbild av linbanan över Göta Älv i centrala Göteborg.Foto: GÖTEBORG STAD

2019 börjar linbanan över Göta Älv i centrala Göteborg att byggas.

Det bestämde kommunens byggnadsnämnd under tisdagen.

– Detta innebär att vi kan få en kollektivtrafiklinje som går direkt från Järntorget till Lindholmen och Lundby, säger projektledaren Ingrid Bergström till P4 Göteborg. 

Med beslutet är alla formalia kring linbanebygget klara och man sätter igång med arbetet kring detaljplanen direkt.

Tanken är linbanan ska kunna tas i bruk under 2021 då Göteborg fyller 400 år.

hemsidan för projektet kan man läsa att gondolerna kommer att gå med en turtäthet på 45 sekunder. Under en timma ska linbanan transportera lika många människor som en spårvagnslinje, mer än 2000  resenärer per timme i varje riktning.

Kostar cirka 1 miljard

Kostnaden för bygget är beräknad till ungefär en miljard kronor. Driftskostnaden beräknas därefter landa på mellan 40 och 50 miljoner kronor årligen.

Sträckningen blir Järntorget-Wieselgrensplatsen med hållplatser i Lindholmen och Lundby.

– Lundby kommer bli en stor arbetsplats när Volvo bygger ut, säger Ingrid Bergström till P4.

Man tror också att bygget av linbanan kan få mycket positiva effekter för kvarteren runt Wieselgrensplatsen.

Men samtidigt mer eller mindre räknar man med att sträckan Lundby-Wieselgrensplatsen kommer att överklagas eftersom ett antal bostäder ligger längs den tänkta sträckningen.

– Nästan alla våra detaljplaner blir överklagade, säger Bergström till SVT Nyheter.

Det kan innebära att den delen av sträckningen försenas.

Varning för svindel?

Gondolerna kommer att färdas på en högsta höjd av 40 till 50 meter. Tornen som linorna ska fästas i kommer att bli cirka 70 meter höga. Det här kommer att påverka stadsbilden.

– Linan kommer gå så pass högt över husen så ingen kommer få insyn genom  sina fönster. Men gondolerna får en vandrande skugga som går förbi,  säger Ingrid Bergström som tror att bygget kommer att kunna starta hösten 2019.