Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klara och Patricia: Så är tillvaron när Volvo stängt

Hör Stefan Löfven, Mikael Damberg och Anders Tegnell om det senaste gällande covid-19.
Under torsdagen stannade bandet på Volvo Cars – och över 20 000 anställda är permitterade.Foto: HENRIK JANSSON

Under torsdagen stannade bandet på Volvo Cars – och 25 000 anställda har permitterats.

Montörerna Klara Jarl, 22, och Patricia Ramos Tauriainen, 23, sitter hemma och funderar på en osäker framtid.

– Man undrar hela tiden vad som händer. Det hade varit jättetufft om det blir varsel, säger Klara Jarl. 

Under torsdagen stängde Volvo Cars fabrik i Torslanda sina portar för de 6 500 personer som jobbar i produktionen. Även de 14 500 tjänstemän som arbetar på Volvo Cars i Göteborgsområdet påverkas av de permitteringar som trätt i kraft.

På Volvos fabrik i Skövde träder permitteringarna i kraft nästa vecka för de drygt 2 300 anställda. I Olofström stängdes fabriken under torsdagen för mer än hälften av de 2 700 Volvoarbetarna.

Två av de numera hemmasittande västsvenska Volvomontörerna är Klara Jarl, 22 och Patricia Ramos Tauriainen, 23.

– Jag har jobbat där i drygt tre och ett halvt år och även om det inte var helt oväntat så kom det som en chock. När man faktiskt förstår hur stort det faktiskt är och att det är på riktigt, säger Klara Jarl.

Klara Jarl, 22, har arbetat på Volvos fabrik i Torslanda i tre och ett halvt år.Foto: Privat

”Stämningen var oro”

Hon arbetade under onsdagen, som var sista dagen innan stängning. 

– Stämningen var oro. Känslan på arbetet var att många undrade hur det kommer bli. Sedan är de som jobbar inom bemanning är väldigt oroliga, och det förstår jag. I många andras ögon sitter jag tryggare eftersom jag är fast anställd, men jag undrar också hela tiden vad som händer, säger Klara Jarl, och fortsätter:

– Många tänker: ”Nu är vi typ lediga och man kan hitta på grejer”, men vi är permitterade av en anledning. Vi ska vara försiktiga och tänka ett steg längre, om det är värt att gå ut och göra saker, säger Klara.

Beskedet är att Volvofabriken i Torslanda ska vara stängd fram till den 14 april. Håkan Samuelsson, Volvo cars vd, har tidigare sagt att ingen av deras anställda ska varslas.

– Vi stänger vår produktion i Sverige och i Belgien har vi gjort det sedan ett par dagar. Sedan säger vi åt våra medarbetare på kontoret att jobba hemifrån i största möjliga utsträckning, har Håkan Samuelsson sagt till Ekot, och förklarat hur de nuvarande permitteringarna ser ut:

– Alla som jobbar i produktionen är 100 procent hemförlovade. Produktionen upphör. Alla som jobbar mer indirekt på kontoren kommer få en reducerad arbetstid på 40 procent i första fasen, har Håkan Samuelsson.

KORTTIDSPERMITTERING OCH VARSEL

Korttidspermittering innebär att den anställde går ned i arbetstid under en period men samtidigt får ut 90 procent av lönen. Det är staten som genom subventioner tar en stor del av de totala kostnaderna för arbetstidsminskningen. 

Det finns tre fasta nivåer som, beroende på hur mycket du går ned i tid, reglerar hur många procent som lönen minskar. Jobbar man till exempel 60 procent mindre än tidigare minskas lönen med 7,5 procent.

 

Ett varsel innebär att arbetsgivaren förvarnar om uppsägningar. Med andra ord riskerar arbetstagarna att bli uppsagda. Varslet behöver nödvändigtvis inte leda till faktiska uppsägningar för samtliga.

 

Källa: Arbetsförmedlingen, Unionen och Tillväxtverket

”Det hade varit jättejobbigt”

Om det ändå skulle bli ett massvarsel vet inte Klara Jarl hur hon skulle reagera.

– Alla är beroende av sin inkomst och det kanske är lättare för vissa än andra. Det är klart att det hade blivit svårt. Jag kanske har tur att få hjälp av mina föräldrar men det är inte alla som har den turen. Det hade varit jättejobbigt och eftersom så många hade blivit arbetslösa hade det påverkat hela Göteborg, säger Klara Jarl.

Patricia Ramos Tauriainen har varit heltidsanställd på Volvo i fyra år, men har varit studieledig sedan ett och ett halvt år tillbaka.

– Jag förlitar mig på det som extrajobb, att hoppa in och så där. Att fabriken stänger kom som en chock, faktiskt. De fyra åren jag jobbat på Volvo har stoppen varit max en dag eller så, nu är det flera veckor. Men man förstår så klart varför det är så, säger hon.

Patricia Ramos Tauriainen, 23, har arbetat på Volvos fabrik i Torslanda sedan fyra år tillbaks.Foto: Privat / Privat

Hon förklarar att hon inte tar något studielån på grund av sin inkomst från Volvo.

– Man vet inte vad som kommer komma. Jag har många kolleger som arbetat länge och är jätteoroliga för varsel. För mig blir det mindre extrajobb och jag kommer kanske behöva vända mig till CSN nu för att ta ett lån, säger Patricia Ramos Tauriainen.

Också Volvo Lastvagnar har permitterat sina, sammanlagt 20 000, medarbetare. Av dessa arbetar 1 700 på fabriken i Tuve och ett tusental på fabrikerna i Skövde, Vara och Borås. 

– Vi kommer upprätthålla en viss verksamhet, men det är produktionsstopp. Det är exceptionella tider, säger Claes Eliasson.

TV: Stämningen bland Volvo-arbetarna

Orolig stämning bland anställda på Volvo Cars

 

LÄS MER: Hit vänder du dig med dina frågor om corona

 

LÄS MER: 5 experter svarar: Då kan coronakaoset vara över 

 

LÄS MER: Ställa in resor på grund av corona – så funkar det