Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kinesiska miljardprojektet kan bli verklighet i Sverige

Kinesiska intressenter undersöker möjligheten att anlägga en djuphavshamn i vackra Lysekil. Foto: PRIVAT
Många kinesiska flaggor kan det bli i Lysekil. Foto: NILS JAKOBSSON/BILDBYRÅN. Arkivbild

Projekt "Lysekina" går framåt – snabbt. Lysekils kommun har skriftligt ställt sig positiva till en etableringsförfrågan och under torsdagen satt de kinesiska miljardintressenternas ombud i nya möten med kommunens toppolitiker.

Samtidigt växer kritiken mot projektet och kommunalrådet Jan-Olof Johansson (s) anklagas för lögner.

– Det handlar om missförstånd, säger Johansson.

Det handlar om möjligheten till en investering i form av Europas modernaste djuphavshamn som skulle bli ett kinesiskt nav för hela Skandinavien. Riktigt stora fartyg skulle lossa lasten i Brofjorden.

Sedan är tanken att lasten transporteras vidare med tåg, lastbilar och mindre lastfartyg. Därför behövs det också byggas bland annat ny järnväg och en bro över Gullmarsfjorden. 

Många är skeptiska

En gigantisk satsning och för en liten kommun som Lysekil direkt omvälvande på många sätt.

– Givetvis är det så. Det är en enorm möjlighet för vår kommun, konstaterar det socialdemokratiska kommunalrådet.

 

Ledare: Låt inte Lysekil bli ett nordiskt Troja

 

Kritiker har dock redan hissat rejäl varningsflagg. Anledningarna är flera:

Kinesiska intressenter har lovat guld och gröna skogar förr utan att ta sina projekt i mål.

 Företaget Sunbase som ska stå bakom satsningen har direkta kopplingar till Kinas kommunistparti och dess militär, skriver tidningen Fokus.

Bygget i känslig kustmiljö anses tveksamt ur miljösynpunkt. Kommunalrådet Jan-Olof Johansson anklagas ha mörkat det faktum att kineserna vill bygga också i den naturskyddade Gullmarn, Sveriges enda tröskelfjord.

– Det stämmer inte. Djuphavshamnen ska ligga i Brofjorden om den blir av. I Gullmarn handlar det inte om någon nybyggnation. Tanken är att mindre lastbåtar ska använda delar av Lysekils befintliga hamn, säger Johansson.

Möte med mäktiga grannen

Det stora nybygget ska alltså ligga i Brofjorden och bli granne med kommunens största industri i dagsläget, Preemraff, som har 600 anställda.

Därför hade representanter för det kinesiska konsortiet och Johansson under torsdagen ett möte med oljeraffinaderiets ledning.

– Mötet var i stora drag positivt, men det är klart att Preemraff har funderingar och kan se potentiella problem, säger Johansson.

Vad händer nu?

– Vi har förklarat att kommunen är positiv till att bolaget gör en förstudie. Vi har inte förbundit oss att satsa en krona ännu.

Militära intressen

Förstudien är i gång redan.

– Målet är att den ska vara klar i månadsskiftet januari/februari, säger konsulten Tommy Niklasson, som arbetar på uppdrag av Sunbase Group från Hong Kong, till P4 Väst.

Kina-kännaren, professor Magnus Sederholm, har varnat för projektet i bland annat debattartiklar. Lysekil riskerar att få en diktatur i knät, skriver han bland annat.

"Lysekina" följs med spänning av många ledamöter i riksdagen, inte minst de som jobbar med försvarsfrågor. Att låta Kina få en egen djuphavshamn i Sverige skulle kunna få stora konsekvenser i ett konfliktläge.

– Jag har följt det här via media och har inte detaljkunskap, men generellt tycker jag att försiktighetsprincipen ska gälla när man har att göra med en diktatur som Kina, säger  Moderaternas talesman i försvarsfrågor, Hans Wallmark och fortsätter:

– Alla företag där har kopplingar till regimen och militären, det handlar om konglomerat så det gäller att veta vad man gör.

Man tar på sig ett stort lokalt ansvar här, menar han.

– Det gäller att ställa följdfrågor, följdfrågor och nya följdfrågor tills man är säker på vad man ger sig in i.