Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Chauffören Kazem överlevde när gasbussen exploderade

Den linjebuss som 2016 fattade eld och sedan exploderade i Göteborg 2016. Foto: Christian Börjesson
Kazem Aghaie Azghandi körde gasbussen som exploderade i Göteborg för några år sedan. Foto: Christian Börjesson

Förra helgen exploderade en gasbuss i centrala Stockholm.

För några år sedan inträffade något liknande i Gnistängstunneln i Göteborg.

Chauffören Kazem Aghaie Azghandi, 62, märkte plötsligt hur innertaket i hans buss började brinna.

– Jag kände mig ansvarig för passagerarna ombord och jag ville rädda dem. Det fanns ingen tid att tänka på annat, säger han.

Förra helgen exploderade en gasbuss mitt i centrala Stockholm. Lyckligtvis var bussen – sånär som på chauffören som efter omständigheterna klarade sig bra – tom. 

Det var däremot inte linjebuss 99 som en sommarkväll 2016 framfördes genom Gnistängstunneln i Göteborg.

I tunneln uppmärksammade chauffören, Kazem Aghaie Azghandi, hur innertaket på gasbussen fattade eld och hur bussen fylldes med rök.

– Jag märkte hur resenärerna började skrika och ville ut, sedan såg jag i backspegeln hur bussen fylldes med rök och jag såg även elden själv, säger han.

I bussen hade han ett 20–tal passagerare som alla ville ut ur bussen när de uppfattade röken. De sprang fram till Kazem, skrek och svor och bad honom öppna dörrarna, berättar han – men Kazem lyssnade inte.

– Jag stängde av och litade på mig själv. Jag visste att om jag hade stannat i tunneln, med en gasbuss som brann så hade det inte slutat bra. Så jag satte gasen i botten och körde ut ur tunneln, säger han.

Kazem Aghaie Azghandi räddade under 2016 livet på ett 20-tal passagerare. Foto: Christian Börjesson

Gasbussen exploderade på vägen 

Bussen fylldes med allt mer rök och Kazem berättar att han knappt såg någonting. Han lyckades köra bussen ut ur tunneln och stannade precis utanför när han sedan öppnade dörrarna och passagerarna utrymde.

Under hela händelseförloppet hade Kazem bara en enda tanke i sitt huvud: Att rädda passagerarna.

– Jag tänkte inte på någonting annat. Det viktigaste var deras liv och att de kom ut ur bussen med livet kvar, säger han.

Tänkte du aldrig på dig själv?

– Nej, faktiskt inte. Jag kände mig ansvarig för passagerarna ombord och jag ville rädda dem. Det fanns ingen tid att tänka på annat. Men i efterhand tänkte jag på hur det hade kunnat sluta. 

Linjebussen som fattade eld och sedan exploderade 2016. Foto: Räddningstjänsten i Storgöteborg.

Räddningstjänsten larmades till platsen och de försökte släcka elden, men ju mer de försökte desto värre blev det. 

Bara några minuter senare exploderade bussen.

– Helt plötsligt, från ingenstans, hörde jag hur hela bussen exploderade. Jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv. Hade det varit några minuter tidigare hade vi kunnat dö, säger Kazem.

”Han räddade livet på passagerarna” 

Tack vare Kazems handlingar skadades varken han eller någon av passagerarna i olyckan.

Staffan Ekenram, 49, är platschef i Göteborg för Transdev, företaget som Kazem arbetar för. Enligt honom blev Kazems handlingar avgörande.

– Han räddade livet på passagerarna. Hade han agerat annorlunda tror jag det hade slutat mycket värre. Bussen hade kunnat explodera i tunneln med passagerarna i så det var verkligen en hjälteinsats, säger Staffan Ekenram.

Staffan Ekenram, platschef för Transdev i Göteborg. Foto: Pressbild/Transdev

Men Kazem själv ser sig inte som någon hjälte.

– Jag tycker inte det. Jag tycker att jag gjorde mitt bästa och mitt jobb för att rädda dessa människor.

Kör i dag samma buss

De första veckorna efter olyckan var Kazem skärrad och han berättar hur han hade mardrömmar om olyckan.

Men han fortsatte köra buss och gör det även i dag, snart tre år senare.

– Jag kör samma linje, samma väg, samma tunnel och kanske även samma passagerare i dag, säger han och fortsätter:

– Jag har släppt olyckan nu. Det händer att jag tänker på den ibland när jag kör genom tunneln, men jag har blivit mer vaksam och kollar lite oftare efter rök. Annars är det lugnt.

I samband med olyckan gjorde räddningstjänsten i Storgöteborg och bussföretaget en olycksutredning. I utredningen står det:

”Den troliga orsaken till att gastanken exploderade var en kombination av högttryck i tanken och en försvagad mantel”.

Vill se en förändring

Lars Klevensparr är förbundsdirektör på räddningstjänsten i Storgöteborg. I samband med bussexplosionen i Stockholm i söndags reagerade han på Twitter:

”Gasbussexplosionen i Stockholm är tyvärr ingen ny företeelse! En allvarlig olycka skedde i Göteborg 2016! Tack vare en klok busschaufför vid Västtrafik skadades inte allmänheten, tyvärr skadades två av mina brandmän vid explosionen En omfattande utredning genomfördes..”

https://twitter.com/KlevensparrLars/status/1105727057726763009

Nu vill räddningschefen se en förändring av gasbussar.

– I vår ambition att komma ifrån fossila bränslet går det ibland lite för fort. Jag tycker ambitionen är rätt, men vi får inte tappa bort oss säkerhetsmässigt, säger han.

Lars Klevensparr är förbundsdirektör på räddningstjänsten i Storgöteborg. Foto: Räddningstjänsten Storgöteborg

Totalt har bussföretaget 63 liknande bussar. Sedan olyckan 2016 har de fått besiktiga alla bussar för att förebygga liknande olyckor.

 Staffan Ekenram tycker det är problematiskt med gasbussar.

– De är ju miljövänliga och samtidigt förekommer inte denna typ av olycka så ofta. Men när det väl händer blir det väldigt stort och det kan få allvarliga konsekvenser, säger han.

Förra helgen exploderade en annan gasbuss i centrala Stockholm. Foto: CHRISTOFER DRACKE/STUDIO DRACKE

Chauffören Kazem Aghaie Azghandi ser dock inga problem med att köra gasbussar.

– Jag tänker inte på det. Jag ser det som ett jobb och som vilken annan buss som helst egentligen, säger han.