Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kasserade maten kommer till nytta

Foto: Amelie Herbertsson
GÖTEBORG. - Varje dag går mat som kunde ha hjälpt någon annan åt helvete, säger Simon Eisner.
Som en reaktion mot livsmedelsindustrins överproduktion grundade han företaget som ger överbliven mat till behövande.

FAKTA

Så mycket mat slänger vi per år:


Livsmedelsindustrin: cirka 540 000 ton
Grossister och butiker: cirka 110 000 ton
Storkök och restauranger: cirka 300 000 ton
Hushåll: cirka 910 000 ton
Uppgifter från jordbruksverket.

Naturvårdsverket har gjort en undersökning kring samhällsekonomiska kostnader för matsvinn. Enligt dem ligger kostnaderna på mellan 27 och 43 miljarder/år.

ALLWIN
Verksamheten startades 2004 som GE Göteborg av Simon Eisner och bytte senare namn till Allwin.
Företagen köper tjänsten av Allwin i stället för att slänga överskottsproduktionen och betala till sopföretag.
Allwin distribuerar sedan överskottet till hjälporganisationer och behövande individer.
Inga varor har nått sista förbrukningsdatum, de har bara inte kunnat nå slutkonsumenten av olika faktorer.
Allwin kommer inom kort att expandera till Stockholm och Malmö.
Samarbetspartners är bland andra Abba Seafood, 7-eleven, Svenska Mässan, Gothia Towers, Löfbergs Lila, Steinbrenner & Nyberg, Frödinge.

Varje år slänger den svenska livsmedelsindustrin cirka 540 000 ton mat i soporna. Mat som har många månader kvar innan bäst före- datumet passeras.
Att detta påverkar miljön är det många som vet - men få som gör något åt.
Simon Eisner är inte som andra.
Som en reaktion mot industriers och livsmedelsbutikers enorma mat-svinn startade han företaget Allwin.

Kommer till användning

- I stället för att betala någon som kommer och hämta pallar med varor för att elda upp dem, kan företag köpa vår tjänst.
- Vi kör maten till härbärgen och kyrkor runtom i stan. Den skulle ha kasserats, men nu kommer den till användning och gör människor glada, säger Simon Eisner.
Det unika med Allwin är att de lyckats kombinera välgörenhetsarbete med företagande.

Förändra attityder

Som utbildad civilekonom förstår Simon hur stora livsmedelsföretag resonerar och lägger krut på att förändra attityder hos dem.
- Vissa gnäller över att vår tjänst kostar lite mer än vad det hade gjort att slänga maten.
- Vad de måste förstå är att deras produkt är värd något bättre än att bara eldas upp. Genom att samarbeta med oss får de chansen att synas i ett positivt sammanhang - och det tjänar de ju faktiskt på i längden.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!