Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kärl av radioaktiv jord gav Stenastipendiat

Madeleine Olsson Eriksson tillsammans med stipendiaterna tonsättaren Roger Assar Johansson, typsnittsdesignern Carolina Laudon, musikalartisten Philip Jalmelid, konstnären Hilda Hellström, kontrabasisten Jenny Ryderberg och ljusdesignern Max Mitle.
Foto: Lennart Rehnman
Stipendiat Hilda Hellström.
Foto: Lennart Rehnman
Stipendiat Carolina Laudon.
Foto: Lennart Rehnman
När åkte du senast med Stenabåtarna?Leif Johansson, styrelseordförande i Ericsson och Astrazeneca med Eva Johansson.– Jag åkte till Kiel för tre år sedan. Det var en väldigt fin hytt och god mat, säger Eva.
Foto: Lennart Rehnman
När åkte du senast med Stenabåtarna?Pål Svensson, konstnär, och Britt-Marie Svensson.– I januari tog vi bilen till Berlin och åkte Tysklandsfärjan. Det var väldigt smidigt, vi älskar Berlin.
Foto: Lennart Rehnman
När åkte du senast med Stenabåtarna?Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg, och Kajsa Rennerfelt.- För 1,5 år sedan tog vi båten till Danmark för att gå på Legoland. Barnben stormtrivdes på båten.
Foto: Lennart Rehnman
När åkte du senast med Stenabåtarna?Lena Apler, styrelseordförande Collector.– För fem år sedan tog jag färjan till Kiel, men jag har tidigare jobbat extra på båtarna. Det var bra betalt och sjömansskatt.
Foto: Lennart Rehnman
När åkte du senast med Stenabåtarna?Kerstin Brunnberg, tf. överintendent på Stadens centrum för arkitektur och design, tillsammans med Carl-Eric och Margareta Hagentoft.– Det måste ha varit 1982. Jag åkte till Tyskland och hade massa barn med. Det var väldigt roligt, men man fick hålla dem i hampan.
Foto: Lennart Rehnman
När åkte du senast med Stenabåtarna?Pam Fredman, rektor på Göteborgs universitet, och Magnus Fredman.– Tio år sedan, men jag har åkt alla båtar många gånger. Expressbåten är bäst, men tar kortast tid, säger Magnus.
Foto: Lennart Rehnman
När åkte du senast med Stenabåtarna?Dan Sten Olsson och Jane Olsson Thorburn ser fram emot att en ljusdesigner och en musikalartist får stipendium i år.
Foto: Lennart Rehnman
1 / 10

Kärl av radioaktiv jord och nytänkande typsnitt.

Nu har årets Stenas kulturstipendiater utsetts.

– Det är ett erkännande för vår genre, säger stipendiaten Carolina Laudon.

Det är 18:e året som Sten A Olssons kulturstipendium delas ut.

– Han ville stötta västsvensk kultur och dess entreprenörer, säger dottern Madeleine Olsson Eriksson, som är ordförande i stiftelsen.

Även sonen Dan Sten Olsson var på plats.

– Det är en tradition att få se excellenta personer här. Stipendiet stöder ett aktivt kulturliv. Vi tar del av kulturlivet både här och i resten av världen, säger han.

Madeleine Olsson Eriksson berättar att de har tentaklerna ute för att hitta personer som är talangfulla, nydanande och som har en utvecklingspotential.

Jord från Fukushima

En av dem är Hilda Hellström. Hon är intresserad av hur objekt laddas med olika värden, som till exempel arvegods, en bit av Berlinmuren eller Marilyn Monroes klänning. Hon ville själv ladda objekt med värden och begav sig till Fukushima, in på det avstängda området, varifrån hon tog med sig jord. Av jorden skapade hon serveringskärl för mat.

– Tillsammans med en dokumentärfilm om en man som vägrade flytta efter kärkraftverkskatastrofen förklaras det stora genom det lilla och objekten laddas.

Hon har själv som barn ofta varit och tittat på stipendiaternas utställningar, men hade aldrig kunnat föreställa sig att vara en av dem.

– Det är fantastiskt och gör stor skillnad ekonomiskt.

Stipendiaterna får 150 000 kronor var.

– Tanken är att det ska ge dem andrum och en viss arbetsro, så att de inte sliter ut sig, säger Madeleine Olsson Eriksson.

Carolina Laudon kallar sig för alfabetian och skapar nya typsnitt, en kulturform hon länge kämpat för.

– Det här är ett erkännande för oss, det är stort i vår genre. Jag fascineras av hur lätt folk blir berörda av typografi och hur mycket åsikter folk har. Samtidigt har typsnitten en funktion.