Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kappahl kämpar med sin lönsamhet

Mölndalsbaserade Kapphal kämpar med sin lönsamhet. Foto: MALIN LÖÖF

Mölndalsbaserade klädkedjan Kappahl fortsätter kämpa för att öka sin lönsamhet.
Efter ett svagt tredjekvartal i fjol måste man nu skjuta till ännu fler miljoner i det åtgärdspaket som är tänkt att rädda kedjan.

Däremot har e-handeln ökat marginellt.

Klädkedjan Kappahls resultat före skatt minskade kraftigt under tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår och landade på 2 miljoner kronor, jämfört med 121 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

”Tredje kvartalet blev ett utmanande kvartal för Kappahl med en mycket svag avslutning på de nordiska marknaderna. Försäljningen av dammode har minskat, samtidigt som barnkläder har ökat och uppvisat en fortsatt stark affär”, skriver vd Elisabeth Peregi, i rapporten.

Ytterligare miljoner måste skjutas till

Nettoomsättningen minskade med 3,3 procent till 1 200 miljoner kronor, jämfört med 1 242 miljoner kronor under tredje kvartalet föregående år.

Bolaget har tidigare aviserat ett åtgärdsprogram för att förbättra resultatet. Nu räknar vd med att programmet kommer att kosta mer än de 100 miljoner kronor som tidigare beslutats, utan att ännu ge några detaljer om vilka åtgärder det handlar om.

E-handeln stod för 6,2 procent av den totala försäljningen under kvartalet, jämfört med 5,6 procent ett år tidigare.

Kappahl grundades för 60 år sedan och har i dag runt 400 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen.