Arla återkallar 100 000 liter mjölk. Foto: LÄSARBILD
Arla återkallar 100 000 liter mjölk. Foto: LÄSARBILD

Arla återkallar över 100 000 liter mjölk

Publicerad

Arla återkallar över 100 000 liter mellanmjölk.

Mjölken, som producerats i Jönköping, är dock inte hälsovådlig.

– Det har blivit ett fel i homogeniseringsprocessen. Mjölken är fullt drickbar och går utmärkt att laga mat med. Men den kan skikta sig och separeras, säger Erik Bratthall, presschef Arla Sverige.

Mjölken som nu återkallas är mellanmjölk, både en och en och en halv litersförpackningarna. Mjölkens bäst före-datum är enligt Arla 20/2 och 21/2.

Den producerades i Jönköping i går och under dagen och har skickats ut till många butiker i Västsverige. JP har tidigare skrivit om detta.

Erik Bratthall, presschef på Arla, förklarar:

– Det finns något som heter homogenisering. Det är när vi trycker färsk mjölk genom en liten ventil. Det gör man för att fettet ska blandas ut i mjölken. Under söndagen och måndagen var det fel på homogeniseringsprocessen.

Arla återkallar 100 000 liter mjölk

Däremot är han noga med att påpeka att det inte är något fel på mjölken.

– Det som händer är att fettpartiklarna inte blandas ut ordentligt i mjölken. Mjölken är fullt drickbar och går utmärkt att laga mat med. Men den kan skikta sig och separeras. Det kan bildas en fetthinna ovanpå mjölken eller i kapsylen. Och i och med att den inte uppfyller de kvalitetskrav som vi har tog vi beslutet att återta den från butikerna, säger Bratthall och fortsätter:

– Men det som är viktigt är att det egentligen inte är något fel på mjölken. Man ser inte skiktningen på en gång. Den kan komma efter någon dag eller om man tar ut den från kylskåpet.

Arla: "Vi är jätteledsna"

Enligt Arla handlar det om över 100 000 liter mjölk som nu stoppas och återkallas. Däremot finns det inget krav på att lämna tillbaka mjölken om man redan har köpt den.

– Är man inte nöjd med kvaliteten så kan man reklamera den. Det kan man göra på Arla.se eller i sin butik.

– Vi är givetvis jätteledsna att detta inträffat och ber tusen gånger om ursäkt. Det ska inte inträffa, men det är ingen fara att dricka eller använda den på något sätt.

Rättelse: I den första versionen stod det att bäst före-datum på den aktuella mjölken är 18/2. Men enligt Arla ska det röra sig om datumen 20/2 och 21/2.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android

Relaterade ämnen
Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER