Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Josefs familjs kritik – efter rapporten om hans död

Järnvägsövergången där Josef avled i maj förra året. Foto: NORA LOREK

Josef Mohammed, 17, blev påkörd av tåget i Stenungsund och omkom.

Han blev det fjärde dödsoffret vid den ökända järnvägsövergången som efter det stängts.

Nu visar Trafikverkets utredning att olyckan troligtvis orsakades av att Josef bar hörlurar.

Men Josefs anhöriga är kritiska till rapporten – och menar att den hamnar i en felaktig slutsats.

– De lägger fel på andra. Flera personer har dött och det är orättvist när man pratar om att det skulle vara ungdomarnas fel, säger Noor Al-Hamadi, morbror till Josef.

Det var i slutet av maj i fjol som Josef Mohammed, 17, omkom vid den olycksdrabbade tågövergången i Stenungsund.

Den dagen, onsdagen den 30 maj 2018, skulle han träffa sina kompisar, äta på McDonald's och sedan hänga på stranden.

Men för att komma till hamburgerrestaurangen var han tvungen att korsa järnvägen. När han passerade övergången blev han påkörd av ett tåg och avled på platsen.

Nu har Trafikverket släppt sin utredningsrapport om olyckan.

Trafikverket: Hörlurar bakom dödsfall

Enligt utredningen orsakades olyckan troligtvis av att Josef hade hörlurar på sig och att han inte hann uppfatta varken tåget eller varningssignalerna på platsen.

Det baserar man bland annat på att räddningspersonalen hittade ett par hörlurar bredvid Josef.

I utredningen konstateras också att korsningen har ljus- och ljudsignaler och gångfålla att den uppfyller kraven för befintliga korsningar, men inte kraven gällande nybyggda sådana.

Dagen efter olyckan röjde man i vegetationen kring olycksplatsen och satte en tillfällig hastighetsnedsättning.

Järnvägsövergången. Bilden är tagen två dygn efter att Josef omkom. Foto: NORA LOREK

Polisen startade också en utredning om olyckan som senare lagts ner då ingen person kan misstänks för brott. 

– Vare sig tågförare eller tågbolag har kunnat misstänkas för brott.

– Han (Josef, reds. anm) har gått mot rött ljus kan man säga och har antingen inte uppfattat ljus- och ljudsignalerna eller trott att han skulle hinna men det kan vi inte veta, säger Linda Frid förundersökningsledare vid trafikpolisen i Vänersborg. 

Men familjen menar att olyckan kan ha berott på någonting annat, till exempel att Josef inte hann se tåget på grund av dålig sikt till följd av vegetationen på platsen.

Noor Al-Hamadi, morbror till Josef, menar att rapporten hamnar fel och skuldbelägger Josef.

– Flera familjer har anmält att signalerna inte låter ibland. Man ser inte heller riktigt tågen från vänstersidan. Dagen efter klipper man där, säger han och tillägger bland annat:

– De lägger fel på andra.

Övergången efter den svåra olyckan. Foto: NORA LOREK

Fyra personer döda

Under de senaste tio åren har ytterligare tre personer mist livet på samma plats. Ungefär en månad efter Josefs död bestämde politikerna i kommunfullmäktige att stänga den farliga övergången. Att vänta på att sätta upp bommar på platsen, något som skulle kunna ta lång tid, ville man inte vänta på.

Noor Al-Hamad välkomnar att övergången stängdes.

– Det var viktigt för oss. Vi är glada för andra ungdomars skull. Det här är en väg som alla ungdomar tar, säger han.

Nu arbetar kommunen med alternativ som är säkrare oavsett vad utredningarna kommit fram till.

– Det är vi överens om, det har inträffat för många olyckor här, säger Bo Pettersson (S), kommunstyrelsens ordförande.  

Kommunen har vidtagit åtgärder efter olyckan i maj förra året. Foto: NORA LOREK

Det finns ett beslut i kommunen på att avsätta pengar till en gångväg som ska gå längs med spåret och sedan ska gångtrafikanterna kunna ta en gångbro över järnvägen.

– Vi tittar på en planfri lösning, det innebär alltså att man inte går över spåret. Man håller på att titta på vem som ska kunna göra detta och komma överens med Trafikverket så man inte kommer för nära kontaktledningarna, säger Bo Pettersson. 

– Det är viktigt att vi får till en lösning. Det är en trafikerad korsning där flera hundra passerar varje dag. 

Två unga kvinnor dog

Brandmannen Göran Andtbacka förlorade sin 18-åriga dotter vid samma övergång 2010. Dottern var i sällskap med en jämnårig kvinna som också avled.

Strax efter Josefs död beskrev han övergången som ”alldeles för farlig” och frågade sig varför den inte utrustats med bommar eller varför det inte gick att bygga en gångtunnel i stället.

Efter dotterns död skrev Andtbacka boken ”Litet larm Stenungsund: person påkörd av tåg” som bland annat syftade till att Trafikverket och kommunen skulle vidta åtgärder för att förhindra framtida olyckor.

Göran Andtbacka förlorade sin 18-åriga dotter när hon och hennes bästa kompis blev påkörda av tåget och avled 2010. Foto: Privat

– Jag har sett rapporten och min reaktion är att den är som Trafikverkets rapporter brukar vara, inte särskilt självkritisk. Det är nästan alltid så att det är gångtrafikanten eller bilföraren som har gjort fel. Man tittar inte på systemfelet. De har inte tagit upp de tekniska brister som fortfarande finns, säger Göran Andtbacka.

Övergången är i dag stängd. Men när olyckan inträffade fanns en plankorsning.

– En av de största bristerna är att det är fel korsningsvinkel. Man går med ryggen mot tåget. Man ser inte tåget, konstaterar Göran Andtbacka.