Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Josefina, 65, i tårar efter vårdsveket

Josefina Cyrén, 65, tycker att hemtjänstens hjälp brister
Foto: Josefine Olausson
Tårarna föll när Josefina skulle berätta om sina upplevelser för GT:s reporter.
Foto: Josefine Olausson
1996 råkade Josefina ut för en trafikolycka som ledde till en whiplashskada.
Foto: Josefine Olausson
Det här är genomförandeplanen som är en överenskommelse mellan omsorgspersonalen och Josefina
Foto: Josefine Olausson
Josefina ska, enligt överenskommelsen, bland annat få hjälp med hushållssysslor, dusch, förbereda mat, städ, disk och tvätt.
Foto: Josefine Olausson
Genomförandeplan.
Foto: Josefine Olausson
Morgonbesöket ska vara minst 30 minuter, men enligt Josefina uteblir det helt ibland.
Foto: Josefine Olausson
1 / 8

I 20 år har Josefina Cyrén, 65, lidit av en svår whiplashskada. Nyligen drabbades hon dessutom av en kraftig hjärnskakning – och har beviljats hemtjänsthjälp med att bland annat duscha och laga frukost.

Hjälp som hon inte själva verket inte får, enligt henne själv.

– Jag tolkar det som att de bortprioriterar mig, säger Josefina.

Agneta Caderoth Åstedt, områdeschef för hemtjänsten i Majorna-Linné i Göteborg, svarar:

– Det får inte hända att vi glömmer människor.

På bordet hemma hos Josefina Cyrén i Göteborg ligger det en broschyr om whiplash och ett informationspapper om hjärnskakning. 1996 råkade Josefina ut för en trafikolycka som ledde till en whiplashskada.

För ungefär en månad sedan ramlade hon och slog huvudet i tvättmaskinen, med en kraftig hjärnskakning som följd. Med anledning av hjärnskakningen beslutades det att Josefina Cyréns hemtjänsthjälp skulle utökas.

Enligt vårdplaneringen som Josefina och hemtjänsten har kommit överens om ska hon få hjälp att duscha, ordna frukost, se till så att hon har sin medicin samt utföra hushållssysslor.

Av dokument som GT tagit del av framgår att Josefina varje dag ska få ett morgonbesök där hon får hjälp med frukost och diskning. Hon är dessutom berättigad regelbunden hjälp med att till exempel tvätta, duscha och handla mat.

Josefina: "Vill bara att det ska fungera"

Men när Josefina Cyrén berättar om utfallet rinner tårarna längs hennes kinder. Enligt henne har hemtjänsthjälpen flera gånger försenats eller helt uteblivit.

– Jag ska inte behöva fråga var de är någonstans när de inte är här som bestämt. Om det ska fungera så måste jag ringa och ringa för att se vart de är. Jag ska inte behöva ringa, jag får fruktansvärd huvudvärk och måste ta mer medicin för mina värkar, säger Josefina.

– De säger att de har så många att ta hand om och det jag tolkar det som att de bortprioriterar mig. Jag vill bara att det här ska fungera.


LÄS OCKSÅ: Behandlingshemmet mejlade fel – Markus avled


I stället har hon fått hjälp av barn och barnbarn.

Josefina önskar att hon slapp be om deras tid.

Chefen: "Helt obekant"

Agneta Caderoth Åstedt, områdeschef för hemtjänsten Majorna-Linné, säger att hon är inte känner till Josefina Cyréns situation.

– För mig är det här helt obekant. Om det skulle ske att personalen inte dyker upp vid avtalad tid ska de skriva att det blev en avvikelse. Det ska naturligtvis inte hända. Jag har inte uppfattat att något har varit icke-fungerande på det här sättet, säger hon.

När Josefina Cyrén frågat hemtjänsten om de försenade och uteblivna besöken berättar hon att hemtjänsten hänvisat till tidsbrist. Hon berättar också att hon kontaktat ledningen och blivit lovad att bli uppringd. Men att telefonen därpå förblivit tyst.

"Då ska det utredas..."

Hemtjänstchefen Agneta Caderoth Åstedt medger att det kan förekomma att besök uteblir, men att man då är noga med att skriva en avvikelse och sedan utreda vad orsaken var.


LÄS OCKSÅ: Kate gick med fel diagnos i 24 år


– Det kan hända att man inte får precis den tid man vill ha. Vi försöker tillgodose varje människas behov men vi lyckas naturligtvis inte med det alltid. Om alla till exempel vill ha frukost klockan halv nio så är det svårt för oss att se till att alla får det samtidigt, säger Agneta Caderoth Åstedt.

Hon fortsätter:

– Om den här kvinnan har upplevt detta så tycker jag det är jättetråkigt, naturligtvis. Det har inte kommit till min kännedom. Det får inte hända att vi glömmer människor. Då är det en avvikelse och då ska den utredas, säger hon.