Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jonas stora biljettilska – blev av med 1700 kronor

Jonas Lundström är besviken på hur Västtrafik behandlat honom. Foto: Privat
Jonas pendlar till sitt jobb i Göteborg från Vänersborg där han bor. Foto: AXEL ÖBERG

Biljettköpet misslyckades men Västtrafik drog ändå över 1700 kronor från Jonas konto. 

Trots att han förklarade att han inte hade råd att köpa en ny periodbiljett skulle han inte få kompensation i väntan på att pengarna skulle komma tillbaka.
– Jag vet knappt om jag kommer att ha råd att åka till jobbet, säger Jonas Lundström.

Jonas Lundström, 22, skulle köpa periodbiljett för regionen runt via Västtrafiks app To Go. Han hade betalat de 1725 kronorna för 30-dagarsbiljetten, men fick ingen biljett. Och pengarna var borta från kontot.

Han berättar att han ringde upp Västtrafiks kundtjänst och fick då till svar att köpet makulerats och att pengarna borde komma tillbaka om några minuter. Men pengarna kom inte.

När han skulle åka hem från jobbet åtta timmar senare hade pengarna fortfarande inte kommit tillbaka.

Jonas Lundström hade betalat de 1725 kronorna för 30-dagarsbiljetten, men fick ingen biljett. Foto: PRIVAT

Hade inte råd att köpa ny biljett

Han ringde tillbaka till Västtrafik och får då veta att det skulle ta tre dagar innan pengarna kommer tillbaka, något som får stor påverkan på Jonas ekonomi.

– Jag har ganska låg lön. För mig är det förödande att ligga ute med så mycket pengar, säger han.

Jonas pendlar till sitt jobb i Göteborg från Vänersborg där han bor. Men ekonomin är tajt och Jonas berättar att han inte har råd att köpa en ny periodbiljett i väntan på att pengarna ska komma tillbaka.

LÄS OCKSÅ: Jennys bensinvrede efter tankningen: ”Förbannad” 

Besviken på Västtrafiks bemötande

– Jag vet knappt om jag kommer att ha råd att åka till jobbet. Det är ganska jobbigt just nu, berättade han på onsdagen.

Han känner att Västtrafik borde kunna vara mer tillmötesgående när han förklarade sin situation, och känner inte att han har fått ett bra bemötande.

– Det jag tycker är konstigt är att de hade ju bara lätt kunnat skriva ut en tredagarsperiod så länge under tiden jag får ligga ute med pengarna, säger han. 

Mette Ramquist, presschef på Västtrafik. Foto: PRESSBILD

Västtrafik: ”Beklagligt”

Mette Ramquist, presschef på Västtrafik, förstår att det här har ställt till det för Jonas och hon meddelar att man kommer att ta kontakt med honom under dagen.

– Vi hoppas det ska ordna sig så fort det bara går. Vi utreder just nu vad det beror på att han inte fått pengarna och det är ett prioriterat ärende. Normalt sett, om man betalar med Swish ska pengarna gå tillbaka relativt snabbt, säger hon och fortsätter:

– Det är så klart beklagligt att det här har hänt. Naturligtvis kommer vi att kompensera honom för de biljetter han har tvingats köpa extra om det är vi som har gjort fel. 

Efter att GT har varit i kontakt med Västtrafik har Jonas fått en värdecheck till samma värde som en 30-dagars regionen runt-biljett och en ursäkt från företaget. Han ska även få tillbaka pengarna som drogs från kontot. Men han känner sig fortfarande besviken på deras bemötande.

– Det finns människor som inte har orken att stå på sig som jag, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!