Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jonas Sjöstedt: "Det här är framtiden"

VäNSTERBESöK. Vänsterpartiets ordförande, Jonas Sjöstedt, besökte Toyota i Göteborg och pratade bland annat med bilplåtslagaren Osman Voljevica om sextimmarskonceptet. Foto: Jan Wiriden

GÖTEBORG. Jonas Sjöstedt: Det här är framtiden.

Vänsterpartiets önskan om sex timmars arbetsdag är verklighet på Toyota i Göteborg - sedan tio år tillbaka.

– Det är hög tid att vi tar de här stegen i hela arbetslivet och går ner i arbetstid, säger partiledaren.

Sex timmars arbetsdag - fullt betalt

2002 beslutade Toyota i Göteborg att omstrukturera arbetstiden för sina mekaniker.

Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön var den nya modellen och varje arbetsdag delades in i två skift.

Jobbtiderna för mekanikerna är sedan dess 6.00-12.30 eller 11.55-18.00.

Förtjänsten av modellen har bland annat varit att fler har kunnat anställas och att öppettiderna har kunnat förlängas.

Sedan införandet har antalet tekniker och plåtslagare ökat från 16 till 36 och kundernas väntetid har minskat med 50 procent.

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt besökte under torsdagen Toyota i Bäckebol.

Sedan 2002 har verkstadssidan på företaget i Göteborg jobbat enligt den så kallade Toyota-modellen - sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.

– Arbetstidsförkortning är en hjärtefråga för Vänsterpartiet och det argument vi får emot oss är att det inte lönar sig eller att det inte går. Då är det så kul att se att ett privat företag säger att det här är bra, säger Jonas Sjöstedt.

"Otroligt positiva effekter"

Studiebesöket inleds med en presentation av konceptet av Toyotaduon Tommy Witedal, vd, och Martin Banck, servicemarknadschef.

- Vi har haft otroligt positiva effekter av detta. Vi har kortare väntetider, mindre sjukskrivningar och utnyttjar lokalerna bättre, säger Tommy Witedal.

Ser inga nackdelar

Men än är det bara på verkstadssidan som konceptet är verksamt, tjänstemännen har inga 30-timmarsveckor. Men Jonas Sjöstedt kallar ändå initiativet föredömligt.

– Jag tycker att Toyota ska ha ett stort plus för detta. Arbete är en del av livet, men inte hela livet, säger han.

Nere på verkstadsgolvet träffar GT bilplåtslagaren Osman Voljevica och hyllningståget av Toyota-modellen fortsätter.

– Lika mycket blir gjort och skiften är bra för kunderna, jag kommer inte på något negativt, säger han.