John Dahlin med sin egenkomponerade registreringsskylt. Foto: Privat
John Dahlin med sin egenkomponerade registreringsskylt. Foto: Privat

Johns unika skylt får folk att stanna till

Publicerad

Här är skylten som får medtrafikanterna att dra på smilbanden.

Och visst händer det att de lyssnar på budskapet.

– En och annan har stannat demonstrativt med ett leende på läpparna, säger bilisten John Dahlin.

Med jämna mellanrum dyker det upp registreringsskyltar som sticker ut. Som Mölndalbons John Dahlins.

"Flö daj", står det på hans bil, vilket Göteborgs-Posten tidigare skrivit om.

– Valet var mellan "knö daj" och "flö daj". "Knö daj" valde jag bort för i trafiken ska man bete sig. "Flö daj" är lite mer: var vänlig och flytta på dig för här kommer jag, säger John Dahlin.

 

LÄS MER: Ser du varför den här registreringsskylten förbjöds?

 

Han säger att han haft sin registreringsskylt i något år och det är idel glada tillrop som han möts av ute i trafiken.

– Det är bara positiva reaktioner. När man tittar i backspegeln och ser att det är en bil som är lite efterhängsen, så sitter de och pekar och skrattar och ska ta fram telefonerna och ta kort, säger John Dahlin.

John Dahlins skylt.Foto: Polisen

Medtrafikanter stannar

Han fortsätter:

– Jag mötte en gång en tant med rullator som saktade in. Hon kisade och brast ut i skratt när hon såg skylten.

– En och annan har stannat demonstrativt med ett leende på lapparna. Helt medvetet.

Men förstår verkligen alla bilister vad som menas med "flö daj"?

 

LÄS MER: Ser du vad det står på registreringsskylten?

 

Nej. Men för de som är från Göteborg är det glasklart.

– Förra året var jag på Gotland och tänkte att det inte var någon som skulle förstå vad det innebar. Men så var det en som tutade och vinkade glatt. Det måste ha varit en från stan, säger John Dahlin.

Att han bytte till en personlig registreringsskylt har han aldrig ångrat.

– Det är väl lite kaxigt. Men det var ett infall helt enkelt.

Relaterade ämnen
Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER