Johanna Eliasson, 21, köpte biljetter till Ed Sheeran – som inte går att använda. Foto: PrivatJohanna Eliasson, 21, köpte biljetter till Ed Sheeran – som inte går att använda. Foto: Privat
Johanna Eliasson, 21, köpte biljetter till Ed Sheeran – som inte går att använda. Foto: Privat
Biljetterna som säljs till Ed Sheerans konserter är personliga och kan endast användas av ursprungsköparen. Foto: JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCKBiljetterna som säljs till Ed Sheerans konserter är personliga och kan endast användas av ursprungsköparen. Foto: JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK
Biljetterna som säljs till Ed Sheerans konserter är personliga och kan endast användas av ursprungsköparen. Foto: JAMES GOURLEY/REX/SHUTTERSTOCK

Johanna, 21, lurades på 7 000 – varnar nu andra

Publicerad

Johanna Eliasson, 21, från Ale köpte två biljetter till sommarens Ed Sheeran-konsert.

Men biljetterna, som hon köpte i andra hand, är ogiltiga.

Nu vill hon varna andra konsumenter.

– Läs alltid det finstilta och var alltid jättenoga med att kolla ursprungspriset, säger hon.

I somras släpptes biljetterna till Ed Sheerans två konserter på Ullevi i juli.

En av dem som fick tag i biljetter var Johanna Eliasson, 21, från Ale.

Biljetterna, som hon köpte via en tjänst som tillhandahåller andrahandsbiljetter, kostade 3 500 kronor styck.

Men de är helt värdelösa.

Biljetter till Ed Sheerans konserter är nämligen personliga, vilket innebär att man vid entrén måste påvisa att det är ens namn på biljetten.

”Borde kanske förstått”

Detta framgick inte vid biljettköpet, menar Johanna Eliasson.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android 

 

Inte heller märkte hon att det var något konstigt med biljettsajten.

– Jag borde kanske ha förstått, med tanke på priset. Men jag var mest så fokuserad på att köpa innan de tog slut. Många stod i kö, så jag köpte i ren hast, säger hon.

Hur kändes det att bli lurad?

– Det var jättetråkigt. Jag har varit jätteledsen, helt förstörd. Det var ett evenemang jag verkligen ville gå på.

Vill varna andra konsumenter

Biljetterna köpte hon för ett halvår sedan.

Sedan dess har hon haft kontakt med bland annat bank och polis för att få pengarna tillbaka, än så länge utan att lyckas.

Nu vill hon varna andra konsumenter från att köpa biljetter i andra hand på liknande sätt.

 

LÄS MER: Magnus kycklingilska: "Jag känner mig lurad"

 

– Läs alltid det finstilta och var alltid jättenoga med att kolla ursprungspriset, säger hon.

– Jag har blivit mycket mer noggrann med allt. Med pengar, med koder, med banken. Man blir rädd, tänker ju inte att sådana här saker händer, men tyvärr gör det ju det, säger hon.

GT har sökt tjänsten som sålde biljetterna. I ett mejl hänvisar de till sin hemsida för vidare information.

Relaterade ämnen
Christian Börjesson
Christian Börjesson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER