Jessica Karlsson, 20, blev orolig när hennes öga blev irriterat efter en fransförlängning. Foto: PrivatJessica Karlsson, 20, blev orolig när hennes öga blev irriterat efter en fransförlängning. Foto: Privat
Jessica Karlsson, 20, blev orolig när hennes öga blev irriterat efter en fransförlängning. Foto: Privat
Nu vill hon varna andra för det populära ingreppet. Foto: PrivatNu vill hon varna andra för det populära ingreppet. Foto: Privat
Nu vill hon varna andra för det populära ingreppet. Foto: Privat

20-åriga Jessicas vädjan efter vanliga behandlingen

Publicerad

Jessica Karlsson, 20, blev orolig när hennes öga blev rött och irriterat efter en fransförlängning på en skönhetssalong i Göteborg.

Nu vill hon varna andra för den populära behandlingen:

– Jag ville bara bli fin, men nu kanske jag måste gå till läkaren, säger Jessica.

Tidigare i veckan bestämde sig Jessica Karlsson, 20, för att göra fransförlängning på en skönhetssalong i hemstaden Göteborg.

Den behandling hon skulle få, volymfransar, innebär att man fäster små knippen på de befintliga fransarna för ett fjäderlikt och fluffigt resultat. Men redan när Jessica klev in på salongen fick hon en dålig magkänsla.

– Jag hade hittat salongen på nätet. När jag kom dit kändes allting lite konstigt, de hälsade knappt på mig och bemötandet var underligt, berättar hon.

Jessica Karlsson blev missnöjd när hon gjorde fransförlängning.Foto: Privat

"Sved väldigt mycket"

Stylisten inledde behandlingen med att tvätta Jessicas ögonfransar med en tops och lite vatten.

– I efterhand har jag fått höra att man ska tvätta fransarna mycket mer noggrant än vad den här personen gjorde.

Därefter inleddes behandlingen, som Jessica upplevde som väldigt smärtsam.

– Stylisten satte tejp på mina underfransar och på ögonlocken så att jag inte kunde stänga ögonen. Jag fick starka ångor från limmet i dem hela tiden, det sved väldigt mycket.

Enligt Jessica gjorde stylisten fel.Foto: Privat

Har satt på fransarna fel

Efter två timmar var det klart, och Jessica hade väldigt ont.

– Ögonfransarna hade limmat ihop sig, jag kunde knappt titta. Det bara rann från ögonen.

När hon kom hem hade de blivit ännu mer irriterade och röda. Jessica förstod att någonting hade gått väldigt snett.

– Jag la upp en bild på resultatet på Facebook och då skrev flera att stylisten hade satt på volymfransarna helt fel.

LÄS OCKSÅ: Maria, 35, svullnade upp av populär hudvårdsbehandling 

Jessica har väldigt ont i ögat efter behandlingen.Foto: Privat

"Kolla recensionerna noggrant"

24 timmar efter behandlingen har Jessicas ögon bara blivit sämre.

– Jag ska boka en läkartid om det inte blir bättre. Det ömmar väldigt mycket just nu.

Hon ångrar att hon inte kollade upp salongen bättre innan besöket.

– Mitt råd till andra är att kolla recensionerna noggrant innan och inte bara ta den billigaste salongen.

Expressen har varit i kontakt med ägaren av salongen i Göteborg:

– Vi har många nöjda kunder, men så klart kan inte alla bli nöjda. Vi gör alltid vårt bästa och om kunden blir missnöjd så är hon eller han välkommen tillbaka till oss så att vi kan justera eller kompensera.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER