Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jennys bensinvrede efter tankningen: ”Förbannad”

OKQ8 säger sig enbart följa Visa och Mastercards nya riktlinjer och reserverar belopp för att vara försäkrade om att kunden kan betala. Foto: LUDVIG THUNMAN / KVP/EXPRESSEN

När Jenny Asplund, 30, senast tankade på OKQ8, fyllde hon tanken för 200 kronor.

Men totalt drogs 1700 kronor från hennes konto.

– De kan ju inte bara "låna" pengar av folk på det sättet. Jag blev så förbannad, säger hon.

Vid tankningen på OKQ8  i Lorensberg i Karlstad fick Jenny Asplund testa två olika kortterminaler innan betalningen gick igenom ordentligt. Hon tankade för 200 kronor och åkte sedan vidare till affären för att handla.

Väl i kassan på mataffären, upptäckte hon att bensinmacken hade dragit ytterligare 1500 kronor från hennes konto.

– Jag tänkte "Men Gud! Det måste ha blivit något allvarligt fel här!".

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android

 

Fick ingen förklaring

Jenny ringde till bensinmacken hon hade tankat på och meddelade felet, men ingen  kunde riktigt svara på vad som hade hänt. Senare ringde chefen för OKQ8 i Lorensberg upp och meddelade att Jennys pengar skulle föras tillbaka.

– Men det tog fyra bankdagar, så jag var utan mina 1500 över en hel helg, mitt i fattiga januari.

– Jag fick ingen förklaring till hur det kunde hända och ingen kompensation, utan de skyllde på min bank. Men de kan ju inte bara "låna" pengar av folk på det sättet. Jag blev så förbannad.

 

LÄS MER: Man med yxa försökte råna bensinstation 

 

Jenny gick vidare med problemet till Nordea, som i sin tur svarade att problemet låg hos OKQ8. 

– Jag kommer aldrig tanka där igen. Jag har pratat med en annan bensinmackskedja och de använder sig inte av sådana metoder. 

Nästintill dagligen rasar det in kommentarer på OKQ8:s Facebooksida från arga kunder som varit med om samma sak som Jenny.

– De får arbeta fram en lösning, för det här funkar ju inte, säger hon.

 

LÄS MER: Marcus försökte tanka på Circle K – då låstes kontot 

 

Reservation för säkerhet

OKQ8 förklarar att de reserverar 1 500 kronor på kundens bankkort enligt nya krav från Visa och Mastercard, reserverar belopp som säkerhet för att kunden kan betala. Tidigare har SVT Nyheter Värmland rapporterat om en liknande händelse.

– 2016 införde de ett nytt regelverk som stadgar det här. För att vi ska kunna ta emot dessa kort vid betalningar så måste vi anpassa oss efter deras krav som gäller för alla drivmedelsföretag, säger Jesper Kansbot, pressansvarig vid OKQ8.

–  Det är kundens kortutgivande bank som har beslutat vilket belopp som ska reserveras och det är deras ansvar att beloppet sedan justeras.

Visas presskommunikatör Jonathan Stara svarar i ett mejl:

"Visas regelverk säger att den summa som reserveras när tankning påbörjas ska justeras till det faktiska beloppet så snart tankningen är slutförd. Om en kund mot förmodan skulle upptäcka att detta inte skett bör han eller hon vända sig till sin bank".

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!