OKQ8 säger sig enbart följa Visa och Mastercards nya riktlinjer och reserverar belopp för att vara försäkrade om att kunden kan betala. Foto: LUDVIG THUNMAN / KVP/EXPRESSEN
OKQ8 säger sig enbart följa Visa och Mastercards nya riktlinjer och reserverar belopp för att vara försäkrade om att kunden kan betala. Foto: LUDVIG THUNMAN / KVP/EXPRESSEN

Jennys bensinvrede efter tankningen: ”Förbannad”

Publicerad

När Jenny Asplund, 30, senast tankade på OKQ8, fyllde hon tanken för 200 kronor.

Men totalt drogs 1700 kronor från hennes konto.

– De kan ju inte bara "låna" pengar av folk på det sättet. Jag blev så förbannad, säger hon.

Vid tankningen på OKQ8  i Lorensberg i Karlstad fick Jenny Asplund testa två olika kortterminaler innan betalningen gick igenom ordentligt. Hon tankade för 200 kronor och åkte sedan vidare till affären för att handla.

Väl i kassan på mataffären, upptäckte hon att bensinmacken hade dragit ytterligare 1500 kronor från hennes konto.

– Jag tänkte "Men Gud! Det måste ha blivit något allvarligt fel här!".

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android

 

Fick ingen förklaring

Jenny ringde till bensinmacken hon hade tankat på och meddelade felet, men ingen  kunde riktigt svara på vad som hade hänt. Senare ringde chefen för OKQ8 i Lorensberg upp och meddelade att Jennys pengar skulle föras tillbaka.

– Men det tog fyra bankdagar, så jag var utan mina 1500 över en hel helg, mitt i fattiga januari.

– Jag fick ingen förklaring till hur det kunde hända och ingen kompensation, utan de skyllde på min bank. Men de kan ju inte bara "låna" pengar av folk på det sättet. Jag blev så förbannad.

 

LÄS MER: Man med yxa försökte råna bensinstation 

 

Jenny gick vidare med problemet till Nordea, som i sin tur svarade att problemet låg hos OKQ8. 

– Jag kommer aldrig tanka där igen. Jag har pratat med en annan bensinmackskedja och de använder sig inte av sådana metoder. 

Nästintill dagligen rasar det in kommentarer på OKQ8:s Facebooksida från arga kunder som varit med om samma sak som Jenny.

– De får arbeta fram en lösning, för det här funkar ju inte, säger hon.

 

LÄS MER: Marcus försökte tanka på Circle K – då låstes kontot 

 

Reservation för säkerhet

OKQ8 förklarar att de reserverar 1 500 kronor på kundens bankkort enligt nya krav från Visa och Mastercard, reserverar belopp som säkerhet för att kunden kan betala. Tidigare har SVT Nyheter Värmland rapporterat om en liknande händelse.

– 2016 införde de ett nytt regelverk som stadgar det här. För att vi ska kunna ta emot dessa kort vid betalningar så måste vi anpassa oss efter deras krav som gäller för alla drivmedelsföretag, säger Jesper Kansbot, pressansvarig vid OKQ8.

–  Det är kundens kortutgivande bank som har beslutat vilket belopp som ska reserveras och det är deras ansvar att beloppet sedan justeras.

Visas presskommunikatör Jonathan Stara svarar i ett mejl:

"Visas regelverk säger att den summa som reserveras när tankning påbörjas ska justeras till det faktiska beloppet så snart tankningen är slutförd. Om en kund mot förmodan skulle upptäcka att detta inte skett bör han eller hon vända sig till sin bank".

Relaterade ämnen
Madeleine Bäckman
Madeleine Bäckman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER