Janne Josefssons oväntade karriärbyte

Janne Josefsson marknadsförs som PR-coach av sin nya uppdragsgivare.
Foto: JANNE DANIELSSON / SVT

Janne Josefsson lägger grävspaden på hyllan och börjar en ny karriär – som mediecoach.

I alla fall om man får tro hans nya uppdragsgivare. Josefsson har dock en annan bild av vad det är han ska göra.

– Jag kommer inte att sälja ut min själ, säger den prisbelönte journalisten.

– Jag skulle inte ha något emot att bli journalisternas fiende och dra ned byxorna på dem.

Så sa Janne Josefsson i en intervju i Joakim Lamottes podd 2014, och öppnade samtidigt dörren för att bli PR-konsult.

Men något steg över till ”den andra sidan” blev det inte. I stället fortsatte Janne Josefsson sin framgångsrika och priskantade resa som journalist. För närvarande har han kontrakt som frilansare på SVT, men när avtalet löper ut i januari väntar nya utmaningar.

I ett utskick deklarerar Lära för Livets talarförmedling stolt att de nu kan erbjuda Janne Josefssons tjänster. Enligt företaget kommer Josefsson hålla ”föreläsningar och utbildningar inom mediaträning” och hjälpa organisationer att ”tryggt och effektivt kommunicera med media i såväl PR-syften som krissituationer.”

Utskicket har bland annat gått ut till Göteborg kommuns stadsdelar – samma kommun som för ett drygt decennium sedan fick namnet ”Muteborg” efter Janne Josefssons granskningar.

Utdrag från utskicket

Den undersökande journalisten Janne Josefsson har lämnat ”Uppdrag Granskning” och nu väntar nya äventyr i form av föreläsningar och utbildningar inom mediaträning.


Behöver du och din organisation få hjälp med att utveckla er förmåga att tryggt och effektivt kommunicera med media i såväl PR-syften som krissituationer? Janne kommer att ge dig rätt verktyg samt dela med sig av sina allra bästa tips inom media och intervjuträning.


Urval av ämnen som Janne utbildar och coachar inom:

·         Kommunikationsstrategier

·         Hur når jag ut med mitt budskap i media

·         Se ett möte med media som en möjlighet, snarare än en risk

·         Tala till din målgrupp, inte till journalisten 

”Inte journalisternas fiende”

Men Janne Josefsson själv skriver inte under på hans nya arbetsgivares tjänstebeskrivning.

– De här formuleringarna får stå för dem. Jag har slarvat genom att inte läsa igenom det ordentligt. Det är klart att jag inte kommer att ge makthavare råd om hur de ska undvika kritisk journalistik. Jag kommer inte att sälja ut min själ, säger han.

Föreläsningarna kommer i stället att handla om kritik mot delar av den svenska journalistiken, menar Josefsson.

– Jag försvarar granskande journalistik och att gräva fram saker och ställa folk till svars, men jag ser också stora problem med att media går för långt ibland. Det är det jag kommer att prata om.

Han fortsätter:

– Man kan se att folk börjar tappa förtroendet för journalister, och det är en fara. Jag är inte journalisternas fiende, men jag kan ändå vara kritisk mot journalistkåren och deras chefer som inte tar ansvar för det de gör, till exempel i samband med stora drev.


Janne Josefsson har kontrakt med SVT fram till årsskiftet.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL

Kritisk mot PR-konsulter

Någon PR-konsult kommer han däremot aldrig att bli, slår Janne Josefsson fast:

– Jag är kritisk mot dem också. Jag har massor av exempel på hur man har agerat för att motarbeta ”Uppdrag Granskning”, när de nästan startat krigsorganisationer. Berätta vad ni står för i stället, då behöver ni inga PR-konsulter.

Är det här slutet för dig som journalist? Kan du göra comeback efter det här?

– Det hoppas jag. Jag är ju journalist. Jag är inte någon kamelont som plötsligt är någon helt annan. Jag kommer inte att föreläsa om något annat än det jag står för, säger Josefsson.

GT har sökt Lära för Livet, som tills vidare har valt att inte kommentera saken.