Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Jämför reklamen med våldtäkt och trafficking

Foto: americanapparel.net

American Apparel gör reklam för en minikjol.

Men fokus ligger på hennes trosor.

– Det här är kvinnohat, rasar Stina Svensson, på Feministiskt Initiativ.

Den amerikanska klädjätten American Apparel har återigen väckt irritation med sin reklam. På sin hemsida visar de en minikjol, men det är vara kanten på kjolen som syns. Modellen böjer sig framåt så att trosorna syns.

– Man ser inte kvinnans ansikte, det är rent förnedrande, säger Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ.

– Det här är ett uttryck för objektifieringen av kvinnor där kvinnor inte har något värde i sig själva utan bara är värda något när de behagar männen. Det är sexism och kvinnohat.

Uppmanar folk att bojkotta butiken

Hon är förbannad och fruktansvärt arg. Hon uppmanar folk att sluta handla där, som en markering.

– Bojkotta dem. Det behövs en grundläggande förändring av synen på kvinnors värde. Det måste ske genom polisisk förändring, säger hon.

Hon menar att bakgrunden är att män som grupp anses mer värda än kvinnor i vårt samhälle.

– Den synen är en del i mäns våld mot kvinnor. Reklamen går i linje med våldtäkt, prostitution och trafficking, säger hon.

"Det är ett globalt samhällsproblem"

Tidigare har Tomas Gunnarsson, som står bakom bloggen Genusfotografen, utsett American Apparel till "Årets sexist 2013" för sin reklam. För knappt ett år sedan hamnade American Apparel i blåsväder efter reklamen för en unisex-skjorta. Mannen hade skjortan knäppt. Kvinnan hade skjortan uppknäppt utan någonting under och hade en utmanande pose.

– Jag är oroad över att det är så här hela tiden, att det inte blir någon förändring. Det är fler märken och butiker som har samma tänk, säger Stina Svensson och fortsätter:

– Det är ett globalt samhällsproblem. För att komma till rätta med mäns våld mot kvinnor behövs en feministisk politik som set det här som en säkerhetspolitisk fråga. Vi är det enda partiet som driver det.

GT har försökt nå American Apparel för en kommentar.