Foto: americanapparel.net
 Foto: americanapparel.net

Jämför reklamen med våldtäkt och trafficking

Publicerad

American Apparel gör reklam för en minikjol.

Men fokus ligger på hennes trosor.

– Det här är kvinnohat, rasar Stina Svensson, på Feministiskt Initiativ.

Den amerikanska klädjätten American Apparel har återigen väckt irritation med sin reklam. På sin hemsida visar de en minikjol, men det är vara kanten på kjolen som syns. Modellen böjer sig framåt så att trosorna syns.

– Man ser inte kvinnans ansikte, det är rent förnedrande, säger Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ.

– Det här är ett uttryck för objektifieringen av kvinnor där kvinnor inte har något värde i sig själva utan bara är värda något när de behagar männen. Det är sexism och kvinnohat.

Uppmanar folk att bojkotta butiken

Hon är förbannad och fruktansvärt arg. Hon uppmanar folk att sluta handla där, som en markering.

– Bojkotta dem. Det behövs en grundläggande förändring av synen på kvinnors värde. Det måste ske genom polisisk förändring, säger hon.

Hon menar att bakgrunden är att män som grupp anses mer värda än kvinnor i vårt samhälle.

– Den synen är en del i mäns våld mot kvinnor. Reklamen går i linje med våldtäkt, prostitution och trafficking, säger hon.

"Det är ett globalt samhällsproblem"

Tidigare har Tomas Gunnarsson, som står bakom bloggen Genusfotografen, utsett American Apparel till "Årets sexist 2013" för sin reklam. För knappt ett år sedan hamnade American Apparel i blåsväder efter reklamen för en unisex-skjorta. Mannen hade skjortan knäppt. Kvinnan hade skjortan uppknäppt utan någonting under och hade en utmanande pose.

– Jag är oroad över att det är så här hela tiden, att det inte blir någon förändring. Det är fler märken och butiker som har samma tänk, säger Stina Svensson och fortsätter:

– Det är ett globalt samhällsproblem. För att komma till rätta med mäns våld mot kvinnor behövs en feministisk politik som set det här som en säkerhetspolitisk fråga. Vi är det enda partiet som driver det.

GT har försökt nå American Apparel för en kommentar.

Therese Aronsson
Therese Aronsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER