Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Jag var död i tre veckor"

CHOCKAD. "Plötsligt kom ett brev, adresserat till Lennart Thoréns dödsbo. Jag förstod ingenting", berättar Lennart Thorén. Foto: Wiriden Jan
DINGLE. Lennart Thorén, 53, fick en obehaglig överraskning i vintras.
Då började breven till hans dödsbo droppa in.

FAKTA

Detta har hänt


Lennart Thorén dödförklarades den 22 december.

På grund av julhelgerna dröjde det till den 11:e januari innan bekräftelserna började droppa in.

Skatteverket rättade genast till felet, som kom av att Munkedals
vårdcentral hade skickat ett felaktigt dödsintyg.

Men processen var redan i gång. Alla berörda instanser hade redan hunnit få uppgiften. Pension, körkort, pass, livförsäkringar, allt var i rullning.

Nu brottas Lennart Thorén med ett skadståndskrav där han begär
40000 kronor för bekymren.

Lennart Thorén jobbar på en mekanisk verkstad i Dingle. Han lever ett vanligt familjeliv med sin sambo och sin dotter.
Den elfte januari i år vändes familjens tillvaro upp och ned.
– Plötsligt kom ett brev, adresserat till Lennart Thoréns dödsbo. Jag förstod ingenting. Både jag och familjen hamnade i chock, berättar Lennart Thorén.
Tidigare under förra året hade Lennart Thoréns far avlidit. Så första tanken var att det var där missförståndet låg.
– Men när jag ringde till skatteverket blev personen jag talade med helt ställd. ”Du är ju dödförklarad sedan den 22 december”.

Körkortet drogs in

Det var början på en lång och krånglig process. Skatteverket ändrade genast uppgiften i sitt register.
– Men uppgiften hade hunnit gå ut till alla berörda instanser. Mitt körkort var indraget, mitt pass gällde inte längre och mitt pensionskuvert hade avregistrerats, säger Lennart Thorén.
Sedan kom breven från facket och från försäkringsbolagen.
– De ville betala ut livförsäkringar till min dotter.
Felet låg hos Munkedals vårdcentral. Det var de som hade skickat dödsbeviset till skatteverket.
– Chefen för vårdcentralen ringde mig och frågade om jag ville ha en bukett blommor som plåster på såren. Det kan kvitta, svarade jag.
Orsaken till missen ska ha varit att en annan person med samma efternamn hade avlidit. Men den personen var inte ens född samma år som Lennart Thorén.
– Det är dåligt, men chefen för vårdcentralen erkände att det här aldrig borde ha kunnat hända, säger Lennart Thorén.

Mycket jobb

Förutom det psykiska lidandet har ”dödsfallet” orsakat mängder av telefonsamtal och pappersarbete. Och än är det inte över.
– Jag har begärt 40000 i skadestånd, det är tydligen en rimlig summa har jag fått förklarat.
Tyvärr ställdes skadeståndsansökan till skatteverket, på deras egen anmodan. Men i går kom JK:s beslut att begäran avslås då felet inte låg hos skatteverket.
Nu får Lennart Thorén skriva ett nytt skadestånds-krav, den här gången till Västra Götalandsregionen som ansvarar för vårdcent-ralen.