Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ivos oro: Företaget kan ha bidragit till smittspridning

Daniel Lilja, avdelningschef för Ivo.
Foto: Sofia Runarsdotter / IVO
Enligt Ivo finns det en stor risk för att många av proverna inte är korrekta.
Foto: MARIJAN MURAT / DPA/IBL

Företaget Novolab har tidigare tvingats stänga flera mottagningar i Sverige efter en utredning av Inspektionen för vård och omsorg.

Myndigheten är orolig för att företaget bidragit till en ökad smittspridning. 

– Det finns stora risker att det inte är ett korrekt resultat som kunden köpt, säger Daniel Lilja, avdelningschef för Ivo till P4 Göteborg

Efter att Inspektionen för vård och omsorg hittat flera brister hos Novolabs teststationer i bland annat Göteborg, Varberg och Borås, tvingades företaget att stänga flera mottagningar. 

Bland annat upptäcktes det att provtagningsmaterial förvarades tillsammans med personalens mat. 

– Egentligen kan vi nog se brister i kvalitet i hela analyskedjan. Man kan se att man inte har ordning på processerna och det vet ju de flesta att man inte förvarar personalens mat tillsammans med provtagningsmaterial , säger Daniel Lilja, avdelningschef för Ivo till P4 Göteborg.

Risker att resultaten inte är korrekta 

Andra brister som upptäckts handlar bland annat om tiden från att provet tagits till att svaret kommit. 

– Går vi vidare och analyserar tider från att man skickat materialet till laboratoriet så ser vi att tiderna inte stämmer. Vi får inte ihop pusslet och vi kan konstatera att det antagligen finns ett antal prover som är felaktigt analyserade eller i värsta fall inte analyserade alls. 

Ivo är nu rädda för att Novolabs brister i testningen av covid-19 nu snarare bidragit till smittspridning än förhindrat den. 

– Egentligen kan man nog se att man kan bidra smittspridningen i stället för att motverka den. Det finns stora risker att det inte är ett korrekt resultat som kunden köpt, säger Daniel Lilja till kanalen. 

Novolab har överklagat Ivo:s beslut. P4 Göteborg har varit i kontakt med Novolabs advokat som inte vill kommentera ärendet i nuläget.


Se också: