Efter att Inspektionen för vård och omsorg hittat flera brister hos Novolabs teststationer i bland annat Göteborg, Varberg och Borås, tvingades företaget att stänga flera mottagningar.
Bland annat upptäcktes det att provtagningsmaterial förvarades tillsammans med personalens mat.
– Egentligen kan vi nog se brister i kvalitet i hela analyskedjan. Man kan se att man inte har ordning på processerna och det vet ju de flesta att man inte förvarar personalens mat tillsammans med provtagningsmaterial , säger Daniel Lilja, avdelningschef för Ivo till P4 Göteborg.
Risker att resultaten inte är korrekta
Andra brister som upptäckts handlar bland annat om tiden från att provet tagits till att svaret kommit.
– Går vi vidare och analyserar tider från att man skickat materialet till laboratoriet så ser vi att tiderna inte stämmer. Vi får inte ihop pusslet och vi kan konstatera att det antagligen finns ett antal prover som är felaktigt analyserade eller i värsta fall inte analyserade alls.
Ivo är nu rädda för att Novolabs brister i testningen av covid-19 nu snarare bidragit till smittspridning än förhindrat den.
– Egentligen kan man nog se att man kan bidra smittspridningen i stället för att motverka den. Det finns stora risker att det inte är ett korrekt resultat som kunden köpt, säger Daniel Lilja till kanalen.
Novolab har överklagat Ivo:s beslut. P4 Göteborg har varit i kontakt med Novolabs advokat som inte vill kommentera ärendet i nuläget.