Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Invasionen: Elsparkcyklarna tar över på Göteborgs gator

Amanda Axelsson och Moa Ström har provat konceptet med elsparkcyklarFoto: Lovisa Waldeck
Elcyklarna syns lite överallt i Göteborg. Foto: Jonathan Berntsson
Malin Månsson, Trafikkontoret Göteborgs stad.Foto: Pressbild
Elsparkcyklarna får köras i 20 kilometer i timmen. Foto: SHUTTERSTOCK

Elsparkcyklarna har snabbt blivit populära i många städer i världen – och nu invaderar de gatorna i Göteborg.

Sedan i höstas har flera företag etablerat sig i staden.

Praktiskt och roligt – eller stökigt och farligt?

– Det kan absolut fylla en funktion. Men vi ser också att elsparkcyklarna kan orsaka problem, säger Malin Månsson, cykelstrateg vid Trafikkontoret.

Ett smidigt sätt att ta sig fram snabbt i stan eller ett störande inslag i stadsbilden? 

Meningarna är delade kring det nya fenomenet med elsparkcyklar som börjat dyka upp på gatorna i Göteborg.

I Sverige lanserades fordonen först i Stockholm och Malmö, och i många städer runtom i världen har de snabbt blivit populära.

De första riktigt varma vårdagarna i Göteborg vimlar det av elsparkcyklar vid Kungstorget där vi hittar Moa Ström och Amanda Axelsson som just ställt i från sig var sin cykel. De har kört från jobbet i Gårda och njuter av solen på en uteservering.

Amanda Axelsson och Moa Ström gillar konceptet med elsparkcyklar. På torsdagen tog de var sin elsparkcykel från jobbet i Gårda till Kungstorget.Foto: Lovisa Waldeck

– Det är ett jättebra koncept. Det går snabbt och man är inte instängd som på en spårvagn eller buss. Det tog tio minuter hit från Gårda, säger Moa Ström.

Amanda Axelsson håller med och tycker att cyklarna ger en större frihet:

– Just det här att inte behöva passa tider, vänta eller byta buss eller spårvagn är bra, säger hon.

Kritiken från Synskadades rikförbund 

En som inte är lika positivt inställd till fenomenet är Kaj Nordquist. Han är ordförande i Synskadades riksförbunds lokalavdelning i Stockholms stad. I Stockholm har elsparkcyklarna varit ett vanligt inslag i gatubilden sedan förra sommaren och de har ställt till problem för synskadade. 

När fordonen ligger omkullvälta eller står felparkerade kan de vara farliga, menar Synskadades riksförbund i Stockholms stad och de ställer krav på att kommunen tar sitt ansvar.

– För sådana som jag, som är gravt synskadad, är elsparkcyklarna farliga hinder om folk lägger dem ifrån sig lite var som helst, säger Kai Nordquist.

Ett stort problem för synskadade är också att fordonen är tysta.

– Alla fordon som inte låter är oerhört farliga för oss, i vissa fall livsfarliga. Vi är mycket oroade för de här elsparkcyklarna. Vi försöker verka för att det på EU-nivå ska komma en lagstiftning som kräver att alla fordon ska låta lite grann, säger Kaj Nordquist.

Kaj Nordquist, ordförande i Synskadades riksförbunds lokalavdelning i Stockholms Stad.Foto: Privat

Över 600 elsparkcyklar i Göteborg

Malin Månsson, cykelstrateg på Trafikkontoret i Göteborgs stad, säger att det för närvarande kan finnas över 600 elsparkcyklar i Göteborg.

– Vi vet inte exakt eftersom företagen som ställer ut dem inte behöver söka tillstånd. Det finns inga begränsningar, säger hon.

En elsparkcykel klassificeras som cykel och därför behövs inget tillstånd för att parkera dem. 

Först att lansera elsparkcyklarna i Göteborg var svenska företaget Voi som i november ställde ut ett 100-tal cyklar i stan. Sedan dess har antalet utökats.

För att använda någon av elsparkcyklarna behöver man först ladda ner en app i mobiltelefonen.Foto: Lovisa Waldeck

Tidigare i år kom tyska Tier med ett par hundra cyklar och nu i veckan tillkom några hundra exemplar från amerikanska företaget Lime.

För att använda en elsparkcykel – eller elscooter som de också kallas – behöver man ladda ner en app från det aktuella företaget där man bland annat kan se var fordonen finns placerade.

Sedan är det bara att haffa en elsparkcykel på gatan, köra önskad sträcka och därefter ställa den ifrån sig där det passar. Först betalas en startavgift och sedan en kostnad per minut.

Elsparkcykeln får köras i max 20 kilometer i timmen. Annars gäller samma trafikregler som för cykel.Foto: Lovisa Waldeck

Kristina Nilsson, PR-ansvarig på Voi, säger att den genomsnittlige användaren utnyttjar cykeln cirka tio minuter.

Elsparkcyklarna ställs ofta ut vid cykelställ och torgytor. På kvällarna samlas de upp för att laddas. Voi har anställda så kallade ”hunters”, personer som hämtar cyklarna, ser över deras funktion och tar hem och laddar dem.

Får inte hindra framkomligheten

Malin Månsson vid Trafikverket konstaterar att cyklarna också ställs vid platser där kommunens lånecyklar är placerade.

– Sedan tar ju folk med sig dem och kan ställa dem var de vill, säger Malin Månsson.

Malin Månsson, cykelstrateg vid Trafikkontoret, Göteborgs stad.Foto: Pressbild

Hon fortsätter:

– Det blir en ökad flexibilitet i hur du tar dig fram och det kan ju vara bra. Det kan absolut fylla en funktion. Men vi ser också att cyklarna kan orsaka vissa problem. Vi får in synpunkter på att de står parkerade på olämpliga ställen, som mitt på en cykelbana eller trottoar. 

Precis som när det gäller andra fordon får elsparkcyklarna inte parkeras så att de hindrar framkomligheten eller utgör fara för fotgängare eller andra trafikanter. De får parkeras i högst 24 timmar i sträck på allmän plats.

– Och även om de parkeras korrekt kan det bli problem på vissa gator och ytor som kommunen städar varje dag. Vi har fått synpunkter från kolleger som är ansvariga för städningen, säger Malin Månsson.

Maxfart: 20 kilometer i timmen

Hon konstaterar att det behöver utredas ytterligare vilka effekter de nya elsparkcyklarna kan få i staden. En kommun kan till viss del styra var cyklar får parkeras genom lokala trafikföreskrifter, men Göteborg har inte den formen av reglering.

– Börjar vi reglera måste vi avsätta resurser för att följa upp dem. Vi tittar nu på om vi behöver hantera det, om vi vill göra det och hur vi i så fall ska göra. Vi har kontakt med Stockholms stad där de har utrett frågan mer. De har kommit fram till att man ska ta fram en frivillig avsiktsförklaring som de ska teckna med företagen. Det kan gälla begränsningar vad gäller hastigheten och på vilka områden fordonen får parkeras, förklarar Malin Månsson.

En elsparkcykel som blivit liggande vid ett cykelställ utanför Triangeln i Malmö.Foto: TT NYHETSBYRÅN

En elsparkcykel får köras i högst 20 kilometer i timmen, vilket fastställts av Transportstyrelsen.

– Den ska köras som en cykel vad gäller trafikregler. Undantaget är att du får lov att köra i gånghastighet, det vill säga cirka sex kilometer i timmen, även på gångbanor och torg, säger Malin Månsson.

Hon konstaterar att efterlevnaden av reglerna är en sak för polisen och att det är för tidigt att säga något om olycksrisken.