Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ingers mamma bestals på hemmet – nekas ersättning

Försäkringsbolagets svar gör Inger både arg och frustrerad.Foto: Privat

Inger Svenssons 93-åriga mamma har blivit bestulen på några av sina käraste ägodelar.

Men eftersom hon numera bor på ålderdomshem får hon ingen ersättning av det försäkringsbolag hon har varit kund hos i decennier.

– Jag höll på att explodera när de berättade det, säger Inger.

Inger Svenssons gamla mamma bor på ett ålderdomshem i Strömstads kommun, och på grund av den pågående pandemin har de bara kunnat träffas utomhus det senaste halvåret.

Mamman har varit påbylsad med kläder för att hålla värmen, och Inger har därför inte lagt märke till att det halsband som alltid hänger kring hennes hals inte hänger där längre.

Någon har stulit det.

– Min svägerska jobbar på mammas ålderdomshem och i oktober fick hon höra att det har stulits pengar från chefens kassaskåp. Hon gick in till mamma för att se om något hade försvunnit där också, och det hade det. Alla hennes guldsmycken är borta, säger Inger.

Bland smyckena fanns det specialbeställda halsbandet som mamman fick av sin make när hon i 50-årsåldern drabbades av en stroke.

– Pappa blev så glad för att hon överlevde att han lät göra ett guldhalsband med en sötvattenspärla i. Hon hade det alltid på sig, säger Inger.

Makarnas vigselringar är också borta, liksom en summa kontanter.

Bland annat har mammans vigselringar stulits.Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Nekas ersättning

Pengavärdet är sekundärt, smyckena är oersättliga, men Inger anmälde stölden till mammans försäkringsbolag sedan årtionden tillbaka, Trygg-Hansa.

Beskedet hon fick var dock inte vad hon hade väntat sig.

– De sa att eftersom personalen har nyckel till mammas lägenhet så kan det inte räknas som inbrott, och då betalar de inte ut någon ersättning, säger Ingrid.

– Jag höll på att explodera när de berättade det.

Håkan Franzén är försäkringsexpert på Trygg-Hansa. Han uttalar sig inte om det specifika ärendet, men kan däremot svara på vad som gäller generellt i liknande fall.

– Hemförsäkringen är konstruerad så att du får ersättning om någon har brutit, dyrkat eller tvingat sig in ditt hem för att stjäla. Har man däremot släppt in en person som sedan stjäl, då gäller den inte, säger han.

Om kunden däremot har tecknat en så kallad drulleförsäkring, är läget ett annat. 

Fick inte informationen

– I normala fall, om det gäller en äldre människa som bor på ålderdomshem och det går att bevisa att värdesaker har blivit stulna, så betalar vi ut ersättning.

Informerar ni äldre människor om det, när de flyttar till ett äldreboende?

– I den mån som vi har kontakt med den här kundgruppen så vill jag påstå att vi gör det.

Men så skedde inte i fallet med Ingers mamma, hävdar hon. 

– Min syster ringde till Trygg-Hansa och berättade om flytten och frågade vilken försäkring mamma skulle ha. Då rekommenderade de den här, och det var den vi tog. 

Håkan Franzén säger sig ha förståelse för frustrationen och tycker att det är bra att frågan lyfts.

– Det är jätteviktigt att den här informationen kommer ut, och om vi som försäkringsbolag kan hjälpa till med det så är det jättebra. Det rör sig om en utsatt grupp i samhället, säger han. 

Stölden är polisanmäld och utreds av polisen i Fyrbodal.