Ilska mot Lisebergs Snoop Dogg-affisch

Den kritiserade annonsen.

Artisten Snoop Doggs spelning på Liseberg i Göteborg har den senaste veckan väckt debatt.

Och nu riktas ilska mot den annons som sprids för att marknadsföra lördagens konsert - på bilden ses Snoop Dogg i profil med slutna ögon när han andas ut rök.

– Han ser ju inte direkt med ut. Jag tycker att det är en extremt provocerande bild och väldigt förvånande att det är Liseberg, ett kommunalt bolag, som är avsändare, säger Hampus Magnusson (M) som reagerat starkt på bilden.

Snoop Doggs skandaler

2012 Snoop Dogg åkte fast i den norska tullen i juni för narkotikainnehav eftersom han hade en mindre mängd cannabis på sig inför en festivalspelning. Han fick böta drygt 50 000 norska kronor och portades även i två år från att resa in i landet.

2007 Stjärnan och hans följe stoppades av polisen i centrala Stockholm i mars. Snoop Dogg och en väninna misstänktes för ringa narkotikabrott.

2007. Snoop Dogg dömdes till treårig villkorlig dom, fem års övervakning och 800 timmars samhällstjänst för olaga vapeninnehav och narkotikabrott i Los Angeles.

2005. När rapparen spelade på Hultsfredsfestivalen i juni blev han utbuad. Han var försenad 40 minuter och under tiden visades mjukporr på storbildsskärmarna vid scenen.

2001 Snoop Dogg regisserade och släppte porrfilmen "Doggystyle", som blandar hiphop med pornografi. Året efter kom "Hustlaz: Diary of a Pimp"

1993. Stjärnan åtalades för mord på en gängmedlem, men friades.

Den amerikanske rapartisten Snoop Doggs spelning på Liseberg i Göteborg har under veckan mötts av hård kritik. Lördagens spelning hålls på Liseberg och det kommunala bolaget har kritiserats för att ha bokat den drogliberale rapparen. Nattklubben Trädgår'n erbjöds att hålla i efterfesten, men tackade nej.

– Han glorifierar användandet av narkotika som jag tycker är fruktansvärt, sa Albert Alexandersson, general manager på Trädgår'n, till GT tidigare i veckan.

Och nu har lördagens Lisebergsspelning återigen hamnat i blåsväder. Göteborgspolitikern Hampus Magnusson (M) har reagerat starkt på den annons som marknadsför konserten. På bilden syns Snoop Dogg i profil med slutna ögon när han andas ut rök.

– Det är en bild på honom när han röker hasch. Visst skulle det kunna vara en vanlig cigarett, men han ser ju inte direkt med ut. Han ser ju helt stenad ut på bilden. Jag tycker att det är en extremt provocerande bild och väldigt förvånande att det är Liseberg, ett kommunalt bolag, som är avsändare, säger han.

"Går emot hur vi jobbar"

Hampus Magnusson tycker att bildvalet i annonsen är "direkt olämpligt" eftersom den sänder ut signaler om att Snoop Dogg är narkotikapåverkad.

– Ja, jag kan inte tolka det på något annat sätt. Det är garanterat den kopplingen som unga och andra gör också. Jag tycker att det är direkt provocerande. Jag har ju läst i artiklar om Snoop Dogg-konserten att man tar in honom för hans konstnärliga sidor, men då borde han snarare han en mikrofon vid munnen i stället för massa cannabisrök, säger M-politikern.

Han själv arbetar med sociala frågor i partiet och tycker att annonsen har en negativ påverkan.

– Det sänder extremt olyckliga signaler. Det går helt emot hur vi i övrigt jobbar med de här frågorna i kommunen. Det första jag kommer att göra på måndag är att ta upp det här med vår grupp och fråga hur policyn kring annonser ser ut när kommunala bolag väljer att marknadsföra saker. För det här är totalt oacceptabelt, säger Hampus Magnusson.

Liseberg: enda möjliga bilden

Julia Vasilis, informationschef på Liseberg, förklarar bildvalet.

– När man bokar så här stora artister har vi inte jättemycket att säga till om när det gäller det konstnärliga uttrycket på bilderna, som vi får skickade till oss. Vi har tittat på den här bilden, och visst, om man har en viss förkunskap om Snoop Dogg så kanske man kan dra den slutsatsen att det är något olämpligt som han röker, men det kräver nog en viss förkunskap om honom, säger hon.

Är det inte ett problem att folk kan dra de slutsatserna och förknippa det med spelningen?

– Vi har bokat honom ur ett konstnärligt perspektiv, sen är ju han en person som inte är helt okontroversiell och det är vi medvetna om. Och han har åsikter som kanske inte stämmer överens med dina eller mina. Men vi har valt att titta på honom som artist, säger Julia Vasilis.

Men kunde ni inte ha valt en annan bild i marknadsföringen?

– Det var faktiskt den enda bilden, det vi kunde ha valt var att inte marknadsföra honom med bild alls. Om det är så att folk tagit illa vid sig så är det ju kritik som vi får ta till oss och ha med oss nästa gång vi bokar en artist som har ett pressmaterial som kanske kan ifrågasättas. Vi har fått några reaktioner på det här men inte så jättemånga, men alla såna här synpunkter är värdefulla för oss. Det är inte så att vi inte lyssnar på dem, men annonsen är ute och konserten är i dag så vi får helt enkelt ta med det i utvärderingen efteråt, säger Julia Vasilis.