Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikastade elsparkcyklar ett allt större problem

Voi är ett av de märken som finns i Göteborg. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nyligen hittades tio elsparkcyklar i Mölndalsån – något som blivit ett allt större problem.

Nu flaggas för att det kan skada miljön, skriver GP. 

– I värsta fall kan batterisyrorna och de giftiga metallerna från batteriet leda till att organismer dör, säger miljöinspektör Torbjörn Köre till tidningen.

Elsparkcyklarna har invaderat flera svenska städer, däribland Göteborg.

Men med dem kommer också problem.

På flera håll i världen har en lek kallad ”elsparkcykel-kastning” nu spridits, något som går ut på att kasta elsparkcyklarna i vattnet.

Och när ett par dykare nyligen gick ned i Mölndalsån vid Focushuset i centrala Göteborg hittades tio elsparkcyklar, skriver GP.

Kan skada miljön

Något som kan han ha en skadlig effekt på miljön.

– I värsta fall kan batterisyrorna och de giftiga metallerna från batteriet leda till att organismer dör. Det finns en anledning att man samlar batterier separat på återvinningscentralen, säger Torbjörn Köre, miljöinspektör på Miljöförvaltningen i Göteborg, till GP.

På frågan om vem som bär ansvaret för att plocka upp de elsparkcyklar som hamnat i vattnet säger han:

– Det är något vi tittar på från fall till fall. I de tillsynsärenden vi fått angående ikastade sparkcyklar har vi gått direkt till företaget som ägt dem, säger Torbjörn Köre till GP.

Färre antal i Norden än Europa

Eric André är Nordenchef på Voi, ett av de företag som just nu har elsparkcyklar i Göteborg.

Han menar att antalet som slängs i vattnet är mindre i Norden än i övriga delar av Europa.

– Vi försöker ta så mycket ansvar vi kan och arbetar med att få upp dem ur vattnet men tyvärr är det svårt att hålla koll på exakt alla som hamnar där, säger Eric André till GP.