"Jag vill inte att personalen ska känna sig hotad", säger Thomas Svensson som driver Ica-butiken i Sylte. Foto: Thomas Ederby, Trinax AB
"Jag vill inte att personalen ska känna sig hotad", säger Thomas Svensson som driver Ica-butiken i Sylte. Foto: Thomas Ederby, Trinax AB

Ica-handlarens beslut efter hotfulla kaoset

Publicerad

I helgen var en knivbeväpnad person inne i Ica-butiken i Sylte i Trollhättan och den senaste tiden har flera bilar brunnit i området. Nu väljer Ica-handlaren att stänga butiken tidigare under kvällen.
– Jag vill inte att personalen ska känna sig hotad. Det är värst de sista timmarna, säger Thomas Svensson som driver Ica Supermarket Sylte.

Det har varit oroligt i området kring Ica-butiken i stadsdelen Sylte i Trollhättan den senaste tiden. Under ett par dagar infördes ett väktarstopp när väktares säkerhet inte kunde garanteras. För att öka de anställdas säkerhet drar nu Ica-butiken ner på öppettiderna, som P4 Väst tidigare berättat.

– Det började för tre veckor sedan när de tände eld på väktarens bil. Och de smällde smällare i entrén så att folk sprang in här för att skydda sig. Men då var det oroligt utanför men inte inne i butiken, säger Thomas Svensson.

Enligt honom har det varit lite oroligt i närområdet under de senaste veckorna och det har varit bilbränder i närheten av butiken. 

 

LÄS OCKSÅ: Ica-butikens beslut om energidryck möts av ilska

 

"Viftade med en kniv"

– I helgen var det en person som viftade med en kniv här inne, både mot en personal och utanför mot en kund, säger Thomas Svensson. 

Efter händelsen när en knivbeväpnad person befann sig i butiken bestämde sig Thomas Svensson för att dra ner på butikens öppettider under kvällen. Butiken kommer från och med onsdagen att stänga klockan 21 i stället för klockan 23.

– Jag vill inte att personalen ska känna sig hotad. Det är värst de sista timmarna, det är därför vi gjorde så.

Personalen positiv till förändringen

Thomas Svensson har bara fått positiv respons från personalen på de ändrade öppettiderna.

– De tycker ju att det har varit obehagligt. Vi har även bemannat upp så att de är en till vid stängning, säger han.

Thomas Svensson har drivit butiken sedan 1982. Han har inte varit med om att det varit lika oroligt tidigare. 

– Från och till har det varit lite problem, men inte så allvarligt.

 

LÄS OCKSÅ: Fula kuppen mot Rogers Ica-butik

 

Han vet inte hur länge butiken kommer att ha de nya öppettiderna.

Thomas Svensson har varit i kontakt med polisen om händelserna i butiken.

Enligt P4 Väst för polisen en dialog med Ica-handlaren.

– Jag har bland annat varit i kontakt med Ica:s säkerhetsavdelning centralt, säger Jack Lennartsson, kommunpolis i Trollhättan, till P4 Väst.

Relaterade ämnen
Lovisa Waldeck
Lovisa Waldeck

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER