Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ica-butikens miljölösning: Packar maten i returbackar

UR ARKIVET: ”Väldigt glada kunder som kom tillbaka och hade fått vaccin”.
Nora Claesson, Therese Jerlbo och Therese Hultgren på Ica Supermarket Tornet i Ulricehamn har blivit vana vid att hantera plastbackar i stället för papperskassar.
Foto: Privat
Calle Bergman, handlare på Ica Supermarket Tornet i Ulricehamn.
Foto: Privat

Kunder som handlade maten online blev irriterade över berget av papperskassar som samlades där hemma till ingen nytta.

Calle Bergman, handlare på Ica Supermarket Tornet i Ulricehamn, ville hitta en lösning och utvecklade ett nytt butikskoncept – den miljövänliga plastbacken.

– Visst blir det ett ekonomiskt bortfall för oss, men vi fokuserar på kundnytta och hållbarhet, säger han.

Ica Supermarket Tornet i Ulricehamn började med online-försäljning i maj förra året i samband med pandemin. Många kunder ville handla på nätet, inte minst för att de kände sig tvungna på grund av smittrisken.

– Det var inte bara en kund utan många som hörde av sig och tyckte det var ett problem att de genom leveranserna fick ett så stort antal papperskassar som blev liggande där hemma, säger Calle Bergman, handlare på Ica Tornet.

– Vi kände att vi ville hitta en lösning på det här. 

Det var då återvinningsidén med plastbackarna dök upp. 

– I stället för att köpa kassar som man inte har nytta av så kan kunden ingå i ett pantsystem, förklarar Calle Bergman som också berättat om konceptet för Borås Tidning.

Kunden betalar 40 kronor i pant för en back och kan antingen behålla backen eller lämna tillbaka den och få panten i retur.

Ica-butiken i Ulricehamn satsar på plastbackar i stället för papperskassar till kunder som handlar online.
Foto: Privat

Cirka 400 plastbackar i omlopp

– Vi började med det i juli och bland de som gillar systemet är det en succé. Vi har omkring 400 backar i omlopp nu, konstaterar Calle Bergman.

Eftersom det inte finns systemstöd för returbackarna i webshoppen får kunden skriva en kommentar att maten gärna får packas i backar.

– Det har inte varit helt lätt att få ut informationen till kunderna hur de ska gå till väga. Men det har skett genom mun mot mun-metoden och via sociala medier, så nu har det spridit sig rätt rejält, förklarar Calle Bergman.

Han säger att han inte känner till några fler butiker som har tagit efter idén. 

”Det är lite krångligare”

– Jag trodde nog från början att om det fungerar med backarna lär fler vilja ta rygg på det. Men för butiken gäller det att vara fokuserad på hållbarhet och kundnytta, inte på supereffektivitet och enkelhet, säger han och fortsätter:

– Det är lite krångligare och tar lite längre tid. Någon ska styra upp det och göra returer, backarna måste rengöras – allt till en icke-inkomst.

Men Calle Bergman menar att även om det på kort sikt blir ett bortfall av intäkter från papperskassarna, så bygger det kundlojalitet i ett längre perspektiv.

– Och så bidrar vi till ett mer hållbart samhälle, säger han.

SE MER:

Såhär sa Per Bolund om plastpåseskatten hösten 2019: ”Intäkter ska gå till att rensa upp i naturen”.
Den lilla Ica-butiken i Brottby i Vallentuna norr om Stockholm har gjort succé på Tiktok.