Karl-Johan Läbom, Ica-handlare i Sandared, har beslutat att höja åldersgränsen till 18 år för inköp av energidryck. Foto: PrivatKarl-Johan Läbom, Ica-handlare i Sandared, har beslutat att höja åldersgränsen till 18 år för inköp av energidryck. Foto: Privat
Karl-Johan Läbom, Ica-handlare i Sandared, har beslutat att höja åldersgränsen till 18 år för inköp av energidryck. Foto: Privat
Red Bull är en energidryck med hög koffeinhalt. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBLRed Bull är en energidryck med hög koffeinhalt. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
Red Bull är en energidryck med hög koffeinhalt. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL

Ica-butikens beslut om energidryck möts av ilska

Publicerad

Efter att oroliga föräldrar slagit larm höjer Ica-butiken i Sandared åldersgränsen för energidryck till 18 år.

– Vi ser hur ungdomar överkonsumerar drycken. Ibland köper de energidryck i stället för att äta skollunch, säger Ica-handlaren Karl-Johan Läbom.

Det var i Facebookgruppen Sandared intresseförening som en förälder tog upp frågan om åldersgräns för energidrycker. Många ungdomar på orten konsumerar drycken ofta och i stora mängder.

– Föräldrarna säger att ungdomarna ibland köper energidryck i stället för att äta lunch i skolan. Det är ju galet. Jag har själv sett hur de ibland köper två till tre burkar om dagen. Jag tror dock att trenden att dricka mycket energidryck är rikstäckande, säger Karl-Johan Läbom som driver Ica-butik i Sandared.

"Inte anpassade för barnkroppar"

Han menar att energidryck i stor mängd inte är hälsosamt för ungdomarna.

– Dryckerna är inte anpassade för barnkroppar. Läser man på om detta så framgår att det inte är bra, konstaterar Karl-Johan Läbom.

Enligt Livsmedelsverket får barn och tonåringar fler negativa effekter av koffein än vuxna, exempelvis hjärtklappning och huvudvärk. 

Därför var det inte svårt för honom att fatta beslut om att höja åldersgränsen från 15 till 18 år.

– Livsmedelsverket har en rekommendation på 15 år, sedan är det upp till varje butik att ta sina egna beslut. För mig var det väldigt enkelt att besluta om en höjning av åldersgränsen. Jag vill att min butik ska stå för matglädje, hälsa och välbefinnande, säger Karl-Johan Läbom.

Upprörda känslor efter beslutet

Beslutet har dock mött upprörda känslor från ungdomar, bland annat i sociala medier. Borås Tidning skriver att ungdomarna blivit provocerade av den höjda åldersgränsen och poserat på Facebook med olika energidrycker. De har menat att även kaffe och Coca Cola i så fall ska förbjudas.

Karl-Johan Läbom berättar att han har tankar om hur han framöver ska kunna hjälpa ungdomarna att äta nyttigt.

Vill prata med ungdomarna

– Jag funderar på vad jag ska kunna erbjuda dem i stället. Helst skulle jag vilja prata med dem ordentligt och få dem att förstå vad det innebär att dricka för mycket energidryck, och informera om annat som är bra att äta och dricka.

Heli Niranen, en förälder i Sandared, som diskuterat frågan i Facebook-gruppen, är nöjd med att butiken tar det på allvar och säger till Borås Tidning:

– Jag kan bli rädd och nervös för att det ska hända någonting. Det är ju omöjligt för oss föräldrar att ha koll på hur många drycker de konsumerar om dagen. Det kan lätt eskalera. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER