Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

I dag börjar de första avgifterna att ticka in

SKATTEN TICKAR IGÅNG. I dag är det första dagen du får betala för att passera betalstationerna i Göteborg.Foto: Jan Wiriden

GÖTEBORG. Nu är det dagen T - T som i trängselskatt.

I dag börjar de första avgifterna att ticka in.

Åsikterna om det är bra eller dåligt är delade.

Att de kritiska rösterna mot trängselskatten har höjts först de senaste månaderna är inte konstigt, menar psykologen Cecilia Jakobsson Bergstad.

FAKTA

Så tyckte Göteborgarna om trängselskatten för ett år sedan

Ingen uppfattning: 25,8%

Mycket eller ganska bra: 16,8%

Varken bra eller dåligt: 10,9%

Mycket eller ganska dåligt: 46,5%

Så tyckte de om Västlänken:

Ingen uppfattning: 42,1%

Mycket eller ganska bra: 41,2%

Mycket eller ganska dåligt: 9,1%

Varken bra eller dåligt: 9,5%

Åsikt om Marieholmstunneln

Mycket eller ganska bra 47,7%

Varken bra eller dåligt 7,2%

Mycket eller ganska dåligt 21,1%

Ingen uppfattning 42,9%

Åsikt om tätare kollektivtrafik

Mycket eller ganska bra 62,3 %

Varken bra eller dåligt 10,4 %

Mycket eller ganska dåligt 2,1 %

Ingen uppfattning 25,2 %

 

SOM-undersökningen gjordes hösten 2011. Årets undersökning bearbetas jyst nu, resultatet kommer under 2013.

Vi människor är egentligen ganska dåliga på att tänka på framtiden, och behöver argument för att kunna ta ställning.

- Är man osäker är det lättare att man blir negativ än positiv, säger hon.

Eftersom det i dag är första vardagen efter trängselskattens införande den 1 januari är det nu det gäller.

I morse fick de första bilisterna börja betala trängselavgift. En inbetalningsavi kommer att skickas varje månad till bilägare som passerar betal- stationerna.

Protester kom sent

Trots att införandet av trängselskatten är planerad sedan länge är det först de senaste månaderna som opinionen har rest sig på allvar.

- För ett år sedan hade folk nog inte koll på var betalstationerna skulle sitta, eller tänkt igenom vad det skulle innebära. Man har ju så mycket annat att fundera över som människa och vi är rätt dåliga på att tänka på framtiden överhuvudtaget. Det är först när det närmar sig som det blir viktigare, säger Cecilia Jakobsson Bergstad, lektor i psykologi vid Göteborgs universitet.

Argument viktiga

Hon och hennes kollegor har nyligen gjort en studie, där införandet av en trängselskatt lik den i Göteborg beskrevs. Personer fick sedan ta ställning, men bara en del av dem fick argument.

- Vår studie visar tydligt att det påverkar om man får argument eller inte. Om man inte får några argument som man kan ta till sig kan man känna en stor osäkerhet på vad det kommer att innebära. Och om man är osäker är det lättare att man blir negativ än positiv, säger Cecilia Jakobsson Bergstad.

Opinionen kan vända

Men en negativ opinion kan vända när trängselskatten väl införts. Så blev det exempelvis i Stockholm - dock inte bland invånarna i kranskommunerna.

- Överlag tenderar opinionen att vända, men det förutsätter att trängselskatten blir bra, säger hon.

Men det finns stora skillnader mellan Stockholm och Göteborg - så stora att det nästan inte går att jämföra, enligt Cecilia Jakobsson Bergstad.

- I Stockholm var det ett försök först, sen en folkomröstning. Under försöket gjordes en grundlig utvärdering som sen kommunicerades till allmänheten. Det fanns en rad positiva effekter som man använde som argument, säger hon.

Men inte i Göteborg.

- Här i Göteborg har information kommunicerats först de senaste månaderna. Beslutet kom väldigt tidigt i processen, innan folk hade vaknat upp och tagit ställning, säger hon.