GT skrev tidigare under onsdagen om Västtrafiks kampanj där man marknadsför sin sightseeing-app genom att skriva "se var kungen var otrogen" på reklamaffischer. Man utelämnar informationen om att det handlar om Oscar II och inte den nuvarande kungen.
– Generellt vid den här typen av händelser har vi juridiska rådgivare som tittar på det och bestämmer om det ska vidtas åtgärder, sa hovets informationschef Margareta Thorgren då och kallade det hela "en mycket märklig text".
Handlar om förtal
Nu har de juridiska rådgivarna sett över saken och kommit fram till att Västtrafik brutit mot lagen.
– Det handlar om både förtal och brott mot lagen om namn och bild i reklam, säger hovets informationschef Margareta Thorgren.
Nu ligger frågan hos Västtrafik menar hon.
– Vi har gett förslaget att företaget bör ta bort kampanjen eftersom den strider mot svensk lag. Dessutom är den olämplig genom att den föranlett starka negativa reaktioner, säger Margareta Thorgren.
Västtrafik ska ha möte
Kristian Lans är pressinformatör på Västtrafik och sa tidigare att tanken bakom affischen är att väcka intresse för appen som ska berätta om Göteborgs historia och intressanta platser i staden. Nu kommer Västtrafik sätta sig i möte om kampanjen.
– Vi ska träffas i morgon förmiddag och diskutera det hela efter att hovet hört av sig, något mer kan jag inte säga, säger han
Vad tror du att ni kommer göra?
– Det kan jag inte spekulera i det utan vi får sätta oss ner i morgon och prata om detta så kan vi komma med ett besked, säger Kristian Lans.
Var det här väntat?
– Nej det hade vi inte väntat oss eftersom det handlar om Oscar II.