Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hollywood PT:n tipsar: Festa utan att bli tjock

Julia Franzén är personlig tränare – men vill inte utesluta livets festligheter.
Att välja kalorifattiga alkoholalternativ och inte dricka så mycket är Julia Franzéns bästa tips för en mer hälsosam festkväll.
Julia Franzén i jakt på sitt mer hälsosamma snack på väg till en festhelg i Las Vegas.

Julia Franzén, 24, sökte lyckan över atlanten och arbetar som personlig tränare och utbildar sig till programledare i Hollywood.

Men hon är inte den som vill utesluta partyresor till Las Vegas på grund av sitt yrke. Och det finns vägar att festa – utan att gå upp i vikt.

– Att ha en hälsosam livsstil handlar om att göra sunda val och hitta en balans. Jag älskar träning och festligheter och vill inte utesluta något ur mitt liv.

Så gör du partyresan mer hälsosam

Här är Julia Franzéns tips på hur du festar – utan att gå upp i vikt.

VÄLJ RÄTT DRYCK

I stället för att beställa in söta drinkar eller öl som innehåller många kalorier tipsar Julia om vad hon dricker. Vodka, vatten och lime. "Dessutom slipper du att komma ihåg att dricka varannan vatten då".

 

SKIPPA SKRÄPMATEN

Genom att packa ner eget och nyttigare snacks och förbereda dig mentalt kan du undvika både det klassiska fyllekäkandet och bakfyllematen. "Men det gäller att bestämma sig innan att man ska avstå och packa väskan full av annat man kan äta. Även på förfesten, finns det bara chips är det bättre att ha med sig mandlar, riskakor eller morötter och frukt".

 

VÄLJ DINA SYNDER

För att ens hälsosamma livsstil ska vara hållbar är det viktigt att inte förbjuda saker för sig själv. Dagen efter festen kanske man faktiskt är värd lite choklad för att man varit disciplinerad kvällen innan. Men man behöver inte vräka i sig, det handlar om inställning.

 

DRICK MED MÅTTA

Kanske räcker det med två-tre drinkar på en kväll, man behöver inte beställa in mer och mer och mer. Våga säga nej till en ytterligare drink och stå på dig.

Julias träningstips– så når du dina mål

  • Sätt upp mål som du vill nå och se det framför dig när det är jobbigt.
  • Målet ska inte vara att "må bra", det håller inte. Även när man äter choklad mår man bra, Det är lätt att sluta kämpa om man sätter det målet, det är en svår motivationskälla.
  • Konditionsträna, det är då man känner att man bränner fett. Men glöm inte styrketräningen. Att lyfta lite vikter gör att man förbränner fett och formar kroppen.
  • När du konditionstränar: Använd träningscykeln och crosstrainern. Det är skonsammare för knäna och ger samma effekt som att springa.
  • När du är på gymmet – träna. Hårt. Du ska svettas . Det är bättre att vara där och intervallträna i 30 minuter än att gå dit och powerwalka.
  • Ha två vilodagar och under dessa – se till att äta mindre kolhydrater.

Löningshelgen närmar sig med stormsteg och när solen lyser med sin frånvaro kan man tänka sig att många planerar en utgång. Men om man samtidigt försöker att leva ett hälsosamt liv med mycket träning, och inte vill förstöra sina resultat – hur gör man då?

Julia Franzén, 24, bestämde sig för att hon behövde förändring och gick ner 25 kilo på sju månader. Nu tävlar hon i bikinifitness och arbetar som PT – men i och med att livet i Hollywood bjuder på en hel del fester vet hon hur man bäst undviker att lägga på sig kilon under festligheter.

– Skippa söta drinkar och öl. Jag har ett Hollywoodtips som alla modeller här I Los Angeles dricker: Vodka, vatten och lime. Och det kanske viktigaste är att sluta dricka när du är på topp.

Fest är inte bara alkohol

Hon fortsätter:

– Stanna upp och känn efter. Det var först när jag flyttade till LA som jag insåg hur sjukt mycket vi svenskar faktiskt dricker. Oftast räcker det med två-tre drinkar. Känn efter och våga säga nej tack till mer, säger hon.

Julia Franzén är helt emot att låta träningen ta över hennes liv. Trots att det är hennes yrke att hjälpa andra att komma i form och få en sundare livsstil vill hon inte att man ska kapa bort annat kul.

– Vi som jobbar inom fitness har ett otroligt ansvar, vi är förebilder för så många. Jag vill inte att unga tjejer ska undvika sociala sammanhang för att de vill leva ett hälsoliv. Att umgås med vänner och ha kul är också hälsa. Att dricka några drinkar blir man inte tjock av. Däremot tycker jag det är så synd att fest måste betyda så mycket alkohol.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!