Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Högerextrem propaganda på kommunala storbildsskärmar

Reklamen rullades utanför Ullevi. Foto: Läsarbild
I reklamen syns bland annat Donald Trump sopa i väg sombreros till Mexiko. Foto: Läsarbild
– Det är skrämmande. Det är ju en normalisering av den här typen av media, säger en person som hört av sig till GT efter att ha sett reklamfilmen. Foto: Läsarbild

Den högerextrema tidningen Nya Tider har fått sända ut högerextrem propaganda på kommunal annonsplats i Göteborg.

På storbildskärmar utanför Scandinavium och Ullevi har det rullat bilder på när Stefan Löfven "klappar ett skäggbarn i en barnvagn" och när Donald Trump sopar i väg sombreros till Mexiko.

Detta inför Nya Tiders omdebatterade medverkan på Bokmässan i Göteborg.

– Det är ett misstag som har begåtts, säger Mikael Persson som är presskontakt vid kommunalägda Got Event.

Det var under måndagen som reklamen började rulla på storbildsskärmarna utanför Göteborgs stora arenor Ullevi och Scandinavium. "Nya Tider utan politiskt korrekta skygglappar" lyder sloganen – och bilderna som rullade beskriver högerextrema Nya Tider så här:

"Videon innehåller bilder på tidningen och tre animationer: Stefan Löfven som klappar ett skäggbarn i en barnvagn, Donald Trump som sopar i väg mexikanska sombreros från USA till Mexiko, och Annie Lööf som nickedocka åt Bilderberggruppen."

 

LÄS MER: Så lamslås Göteborg av demonstrationen

 

– Det är skrämmande. Det är ju en normalisering av den här typen av media, säger en person som hört av sig till GT efter att ha sett reklamfilmen.

Inför Bokmässan

Det är inför Nya Tiders omdebatterade medverkan på Bokmässan som reklamen visas. En medverkan som har fått ett hundratal författare att bojkotta mässan.

Tidningen Nya Tider är enligt Expo en tidning som är djupt förankrad i den rasideologiska miljön och har kopplingar till Nordiska motståndsrörelsen. Nya Tider har även rekryterat skribenter som tidigare skrivit för hatsajten Avpixlat.

Ullevi i Göteborg. Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

Kommunalägda Got Event menar att det är ett misstag att reklamen visats och att den strider mot det avtal som Got Event har med Gm-gruppen moving message som säljer rättigheterna till reklamskyltarna.

– Det är ett misstag som har begåtts. Rättigheten att sälja reklamplats har vi överlåtit åt Gm-gruppen, säger Mikael Persson vid Got Event.

Got Event: Vi reagerade direkt

Got Event har ett avtal med Gm-gruppen som reglerar vad som får visas och inte visas. I avtalet står det bland annat att reklamen inte får innehålla budskap som kan uppfattas som sexistisk, diskriminerande, främlingsfientlig eller stötande. 

– I vårt avtal står det klart och tydligt att den här typen av reklam inte får visas.

Reklamen ska ha plockats ned under tisdagsmorgonen.

– Så fort vi fick vetskap om det här så reagerade vi. Då kontaktade vi Gm-gruppen direkt och som omedelbart tog bort reklamen.

Reklamen plockades ner under tisdagen.

GT har sökt Gm-gruppen för en kommentar.

GT har även sökt Bettan Andersson, V, som är ordförande i Got Events styrelse.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!