Hodan berättar om sin upplevelse på Sephora. Foto: Privat/ShutterstockHodan berättar om sin upplevelse på Sephora. Foto: Privat/Shutterstock
Hodan berättar om sin upplevelse på Sephora. Foto: Privat/Shutterstock
Hon gick till butiken för att titta på ett läppstift. Foto: ShutterstockHon gick till butiken för att titta på ett läppstift. Foto: Shutterstock
Hon gick till butiken för att titta på ett läppstift. Foto: Shutterstock

Hodans ilska mot populära butiken

Publicerad

När Hodan Mohammed befann sig i populära sminkbutiken Sephora tidigare i veckan blev hon anklagad för att ha snattat ett läppstift.

Hodan upplevde situationen som mycket obehaglig – och rasar nu mot företaget samt de anställda.

– Det var helt ofattbart, jag kände mig så kränkt, berättar hon.

31-åriga Hodan Mohammed, från Göteborg, arbetar som behandlingsassistent till unga tjejer. 

I onsdags gick hon runt på stan med tre av sina klienter, och tillsammans gick de in på skönhetsbutiken Sephora.

– Vi gick dit för att jag ville kolla på ett läppstift. Jag provade ett par stycken, men ställde sedan tillbaka dem, berättar Hodan.

Enligt Hodan blev hon felaktigt anklagad i butiken.Foto: Privat

De stannade i butiken ett par minuter till, men lämnade sedan lokalen för att gå vidare till Nordstan.

– När vi promenerade därifrån såg vi att en av de anställda på Sephora gick efter oss. Jag tänkte först att hon kanske var på rast, men plötsligt var vi omringade av säkerhetsvakter.

Blev visiterad

Vakterna bad tjejerna att följa med dem tillbaka till skönhetsbutiken, och tog dem sedan till en lokal i källaren. Väl där separerade de på tjejerna, och bad Hodan att tömma sina fickor.

– Jag gjorde som de sa till en början, men sedan började de två vakterna, som stod på var sin sida om mig, att ta på min jacka. Då bad jag dem sluta.

När Hodan hade tagit av sig jackan, blev hon visiterad.

– Under tiden jag befann mig på kontoret blev flickorna, som jag har ansvar över, avhysta från butiken. Vakterna visade ingen hänsyn för att jag måste ha koll på dem.

Hodan gick till butiken för att kolla på ett läppstift.Foto: Shutterstock

"Behandlade mig som en tjuv"

Enligt Hodan påstod vakterna att hon hade stulit ett läppstift från butiken – och att en anställd såg när hon la ner en av produkterna i sin ficka.

– De sa att de även hade sett det på övervakningskameran, och att jag måste ha slängt läppstiftet på marken när jag "sprang" ifrån vakterna, vilket jag inte ens gjorde.

 

Ladda enkelt ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android här. 

 

 

Hodan upplevde minuterna inne på kontoret som väldigt plågsamma.

– De behandlade mig som att jag var en tjuv, de hade redan bestämt sig för att jag var det. De la flera kränkande kommentarer.

Hodan kommer inte att besöka butiken igen.Foto: Shutterstock

En stund senare anlände polisen till platsen. Ena polismannen förhörde Hodan, samtidigt som den andra gick i väg för att kolla igenom övervakningsfilmen.

– De tittade på filmen flera gånger, och polismannen såg då tydligt att jag inte hade snattat någonting. När han kom tillbaka hälsade han att den anställda på Sephora bad om ursäkt.

"Det här är inte okej"

Efter incidenten bestämde sig Hodan för att skriva ett inlägg på Sephoras Facebooksida.

– Jag kände att det här inte är okej. Det var helt ofattbart, jag kände mig så kränkt och så liten. Det ska inte gå till på det här sättet.

Trots att meddelandet till Sephora har fått stor uppmärksamhet i sociala medier så har Hodan fortfarande inte hört från dem.

– I dag är jag fortfarande i chocktillstånd över hur jag behandlades. Det kändes jättehemskt och förnedrande.

"Vi är djupt ledsna"

En presstalesperson för Sephora har nu valt att kommentera händelsen: 

– Vi är djupt ledsna över det som har skett i vår butik i Göteborg tidigare i veckan. Vi strävar alltid efter att ​alla kunder ska få en god service och att ​ett besök i våra butiker skall vara en härlig skönhetsupplevelse​.​ ​Uppenbarligen har detta inte skett, säger en talesperson för Sephora, och fortsätter:

– Vi ser omgående över våra rutiner för att detta inte ska ske igen. Vi försöker komma i kontakt med den drabbade kunden för att ge vår personliga ursäkt.

 

Läs hela inlägget här:

https://www.facebook.com/hodiile.mo/posts/10154992605121987?pnref=story
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER